Amazon maakt nu nog gebruik van zogeheten ACMI-huurconstructies, waarbij vrachtvliegtuigen inclusief bemanning, onderhoud en verzekeringen voor een bepaalde termijn worden gehuurd bij derden zoals Atlas Air. De vrachtvluchten worden daarbij uitgevoerd onder de handelsnaam van Prime Air, de virtuele airline van Amazon.

Vliegvergunning

De webwinkel huurt onder de vlag van Prime Air momenteel 56 vrachtvliegtuigen. Het is de verwachting dat die vliegtuigen, allen B767 met een capaciteit van rond de 60 ton, geleidelijk onder de naam van Amazon Air zullen worden geregistreerd. Daarvoor is recent ook een vliegvergunning (AOC) verstrekt van de Amerikaanse FAA aan Amazon.

Afhankelijkheid

Volgens luchtvrachtanalisten wil Amazon met een eigen vrachtvloot de afhankelijkheid van de huurmarkt van vrachtvliegtuigen afbouwen. De tarieven in die sector zijn door de coronacrisis en het grote tekort aan luchtvrachtruimte de laatste maanden flink gestegen. Het besluit van de webwinkel kan er ook op wijzen dat ook Amazon met een langdurig tekort aan capaciteit in de markt rekening houdt en daarmee stijgende huurprijzen. Door het langzame herstel van het passagiersvervoer en de daaraan gerelateerde bellycapaciteit zou er zelfs sprake zijn van een jarenlang tekort. De vrachtruimte op passagiersvliegtuigen is normaliter goed voor ongeveer 50% van de totale mondiale luchtvrachtcapaciteit.