Dat laat het ministerie desgevraagd weten. De maatregel, die voor extra vrachtvluchten voor de aanvoer van COVID-19 gerelateerde goederen zoals mondkapjes, beschermende kleding en cruciale goederen moest zorgen, zou volgens het ministerie niet nodig zijn ‘omdat er de laatste weken nauwelijks aanvragen zijn binnengekomen voor het uitvoeren van vluchten onder het verruimde vergunningenbeleid’.

Instabiel

Een woordvoerder van het departement wijst er tevens op dat uit cijfers blijkt ‘dat de vrachtmarkt geleidelijk weer aantrekt, al is deze nog wel instabiel’. Hij zegt tevens dat ‘veel zal afhangen van hoe de markt zich komende periode zal ontwikkelen gezien de ontwikkelingen rondom het COVID-19 virus’. Zo gaat het ministerie de ontwikkelingen de komende tijd samen met de luchtvaartsector ‘nauwlettend’ in de gaten te houden. ‘We hebben goed contact met de sector en houden vinger aan de pols, zodat het routevergunningenbeleid snel weer verruimd kan worden als de markt daar om vraagt.’

De versoepeling van het toewijzen van vrachtvluchten was eerder dit jaar afgedwongen door Brussel, maar werd bijna direct  stringent uitgelegd door de ambtenaren van het ministerie zodat er volgens diverse vrachtmaatschappijen nauwelijks sprake was van een versoepeling. Zo werd de eis dat een ‘substantieel’ deel van de goederen aan boord moesten bestaan uit beschermende medische kleding (PPE’s) door de ambtenaren op het ministerie vertaald naar 50% van het aanbod. Daarmee werden een groot aantal extra vrachtvluchten en charters geweerd op Schiphol, waaronder die van Qatar Airways Cargo en Aerotrans en verwezen naar omliggende vliegvelden in onder meer België en Duitsland. Daar hadden de overheden geen problemen met de inhoud van de vrachtvluchten, die door het wegvallen van de meeste passagiersvliegtuigen in principe cruciaal werden voor importeurs en verladers.

Rode zone

Kritiek was er ook dat het ministerie aanvullende regels had aan de versoepeling waardoor het vervoer van tenten en dekens was toegestaan, maar een vrachtvliegtuig met e-commerce, doorgaans lading voor passagiersvluchten, op de zwarte lijst bleven voor extra vrachtvluchten. ‘Eigenlijk hadden we niets aan die versoepeling in Nederland’, zegt een charteraar. ‘Schiphol bleef voor ons gewoon een rode zone door de strenge regels van de Nederlandse overheid. We hebben de laatste tijd ook niet eens meer de moeite genomen om vergunningen aan te vragen, omdat we toch al het antwoord kennen. We voeren nu twintig vrachtvluchten in de week uit naar omliggende luchthavens, hoofdzakelijk in Duitsland en België en als het uitkomt soms Maastricht. Dat worden er in het najaar nog meer, maar niet op Schiphol.’

Luchtvaartkoepel ACN op Schiphol zegt in een reactie het stopzetten van de verruiming te betreuren. ‘Wel wordt op ons nadrukkelijk verzoek de ontwikkeling in de vrachtmarkt blijvend gemonitord de komende maanden. Wij zien namelijk een markt die sterk onder druk staat doordat de productie en daarmee vraag naar transport aantrekt en er nog steeds weinig bellycapaciteit beschikbaar is’, aldus directeur Maarten van As van ACN.  ‘Daarnaast zien we een forse logistieke uitdaging op ons afkomen zodra het coronavaccin beschikbaar wordt’, stelt hij.