De Taiwanese luchtvaartmaatschappij zegt dat de opmerkelijk ruil samenhangt met ‘wijzigingen in de vraag in de markt’. Behalve de drie vrachtvliegtuigen zal Eva Air verder nog vier B787-9’s afnemen, een goedkopere versie van de nieuwste B787-10 Dreamliner.

Capaciteit

Het is de eerste keer dat een luchtvaartmaatschappij bij Boeing met het oog op de coronacrisis en de sterke daling van het passagiersvervoer kiest om een bestaande order voor passagiersvliegtuigen om te zetten in vrachtvliegtuigen. In de markt van vrachtvliegtuigen blijft de vraag naar capaciteit groot doordat de intercontinentale bellycapaciteit in het passagiersvervoer nauwelijks herstelt van de eerdere lockdown dit jaar. De order laat ook zien dat de directie van Eva Air ook voor de komende jaren uitgaat van een grote vraag naar vrachtvliegtuigen.

Eva Air wijst er daarbij op dat de B777F geen goedkoop alternatief is. Elk vrachtvliegtuig kost de airline maximaal 382 miljoen euro. De B787-9 zijn met maximale prijs van 318 miljoen dollar een stuk goedkoper.