De cijfers over juli lieten een verder herstel zien van het luchtvrachtvervoer. Die maand lag het mondiale luchtvrachtverkeer (gemeten in tonkilometers vracht) nog maar 13,5% onder het niveau van juli 2019. Dat verlies lag aan het begin van de coronacrisis op meer dan 25%.

Het herstel is opmerkelijk te noemen, omdat nog steeds rond de 75 tot 80% van de intercontinentale passagiersvluchten nog niet wordt uitgevoerd. Dat segment is normaliter goed voor 50% van het mondiale luchtvrachtvervoer. Volgens IATA is momenteel 70% van de oude mondiale vrachtcapaciteit weer beschikbaar beschikbaar. Dat betekent dat de markt nog steeds een derde van de commerciële vrachtruimte mist en het mondiale vrachtvervoer nog steeds grotendeels afspeelt aan boord van intercontinentale vrachtvliegtuigen. Die omstandigheid zorgt ervoor dat de luchtvrachttarieven voorlopig hoog blijven, aldus IATA. Daarvan profiteren vooral de vrachtmaatschappijen en airlines met een grote vrachtvloot.

Uitdaging

De IATA-baas stelt verder dat de economische omstandigheden verder verbeterd zijn. ‘Daarbij blijft een van onze grootste uitdagingen om te voldoen aan de vraag met een sterk verminderde capaciteit.’ Als de grenzen gesloten blijven, het reizen wordt beperkt en de passagiersvloot aan de grond wordt gehouden, wordt het volgens hem een hele uitdaging voor de luchtvracht om de wereldeconomie in beweging te houden.