Dan zijn de dan inmiddels dertig jaar oude vrachtvliegtuigen technisch gezien geheel afgeschreven en zou een ingrijpend onderhoud (D-check) te kostbaar worden.

Coronavaccin

Volgens het doorgaans goed ingevoerde Cargoforwarder werd het balletje rond een verdere verlenging van de levensduur van de MD11 bij Lufthansa recent opgegooid door experts tijdens een lokaal congres op Frankfurt Airport.

Daar werd erop gewezen dat de freighters met het tekort aan vrachtcapaciteit en hoge tarieven nog steeds winstgevend door Lufthansa kunnen worden ingezet. Verder zijn de vrachtvliegtuigen belangrijk om straks de wereldmarkt te bedienen als er een coronavaccin beschikbaar is.

Achtste B777F

Gelijktijdig gaat de maatschappij ook door met modernisering van de vrachtvloot met de B777-200F’s. Maandag landde de achtste B777-200F van Lufthansa op Frankfurt Airport, die in 9,5 uur was overgevlogen van de Boeingfabrieken in Seattle.

Een volgende B777 zal over enkele weken de vloot versterken. De B777F kent een 20% lager brandstofverbruik dan de MD11F. Daarnaast ligt de vrachtcapaciteit op 100 ton, tegen 80 ton voor de MD11F.