Onduidelijk blijft intussen welke offers er van de vrachtdivisie en dochterbedrijf Martinair Cargo zullen worden gevraagd. Analisten verbazen zich er intussen over dat de directie op vrachtgebied nog geen concrete stappen heeft gezet zoals bijvoorbeeld de grote concurrent Lufthansa Cargo. Dat heeft recent de vrachtafhandeling op de thuisbasis Frankfurt Airport ondergebracht bij de logistiek dienstverlener Fiege.

Voorwaarden

KLM moet voor oktober met een plan komen als voorwaarde voor het steunpakket van het kabinet. Daarbij moeten de ‘beïnvloedbare’ kosten met 15% worden teruggebracht. Behalve miljoenen aan loonsubsidies gaat het om 3,4 miljard euro aan leningen en garantiestellingen. In de al gemaakte afspraken tussen het kabinet en KLM ontbreekt het volgens de bonden aan toezeggingen over behoud van werkgelegenheid en kwaliteit van werkgelegenheid.

De luchtvaart maatschappij zette eerder kwaad bloed bij de bonden door eenzijdig te beslissen een beloofde loonsverhoging voor al het personeel uit te stellen. FNV Luchtvaart wil die maatregel terugdraaien in de komende onderhandelingen. KLM maakte eerder bekend dat het aantal vaste banen in de loop van volgend jaar met 4.500 tot 5.000 moet worden teruggebracht naar 28.000. De maatschappij sluit niet uit dat er verder moet worden gesneden.

Martinair

Bij het grondpersoneel vervallen intussen 2200 banen, maar dat aantal zou al via het opzeggen van tijdelijke contracten, pensioen en vrijwillige vertrekregelingen zijn ingevuld. Desalniettemin stelt KLM dat nog steeds ‘een oplossing’ moet worden gevonden voor 500 banen bij de gronddivisie. Daarnaast gaat het nog om zo’n 1000 banen,  waaronder 300 vliegers, 300 cabine-medewerkers en 400 arbeidsplaatsen bij dochterondernemingen Martinair, Transavia en KLM Catering.