Daarmee lijkt het bedrijf voorlopig zicht te hebben op voldoende liquiditeit om de lopende rekeningen te kunnen betalen tijdens de coronacrisis. Die heeft vooral bij de bagageafhandeling van Swissport een groot gat geslagen in de inkomsten. Bij de vrachtafhandeling is de volumeschade beperkt gebleven.

Signaal

Het bedrag van 300 miljoen dollar komt boven de 200 miljoen dollar die Swissport nog in kas heeft, voegt de directie eraan toe. Verder wijst het bedrijf erop dat er een principe-akkoord ligt voor een ingrijpende reorganisatie later dit jaar inclusief een verder tweede herfinanciering van de schulden. Topman Eric Born van Swissport stelt dat Swissport met het krediet ook een signaal heeft willen afgeven aan haar klanten, personeel en schuldeisers dat het op Swissport kan rekenen als zakenpartner.

Swissport zag bij de (voorlopige) omzet over het tweede kwartaal met 70% dalen naar 235, 5 miljoen euro. Het operationeel verlies (ebidta) lag op 67 miljoen euro, tegen een positief resultaat van 76 miljoen euro in 2019. De bagage-afhandeling nam over het tweede kwartaal met maar liefst 88% af, terwijl het vrachtvolume met 24% kromp. Over de eerste helft van augustus lag het vrachtverlies op 19% en bagageafhandeling op 67%, aldus Swissport. De laatste cijfers zijn volgens de directie een eerste aanwijzing dat de markt zich aan het herstellen is.

Verkoop

Swissport heeft de kosten de afgelopen maanden gereduceerd met 55%. Rond de 55.000 van de 65.000 medewerkers zijn ontslagen of zijn met onbetaald verlof gestuurd. Intussen blijft het onduidelijk of het Chinese HNA, eigenaar van Swissport, zijn verkoopplannen voor der afhandelaar nog wel doorzetten.

Door de coronacrisis is de vraagprijs van 2 miljard euro nauwelijks nog realistisch te noemen. HNA kocht Swissport voor omgerekend 3 miljard euro enkele jaren geleden. Door de hoge schuldenlast is het Chinese conglomeraat sinds vorig jaar bezig om de acquisities van de laatste jaren weer in te verkopen.