Dat laten de recente omzetcijfers (export) van de IATA-Cass zien in de Duitse markt. De kleine expediteurs, die grotendeels afhankelijk zijn van de nauwelijks beschikbare belly-capaciteit, leveren marktaandelen in.

Top 10

Intussen lijkt de top 10 in de luchtvrachtexpeditie, die via het charteren van vrachtvluchten voldoende capaciteit heeft ingekocht, spekkoper te zijn van de huidige crisis. Deze leidende groep zag in het tweede kwartaal de omzetten uit luchtvracht door de hoge vrachtprijzen soms zelfs verdubbelen.

Deze ontwikkeling leverde de grote spelers een groei van marktaandeel op in de gefragmenteerde luchtvrachtmarkt (juni) van ruim 54% tegen 51,4% een jaar geleden. De top 3, waaronder DHL en  K+N, is nu goed voor een marktaandeel van 36%.

Seabury

De internationale luchtvrachtanalist Seabury ziet een vergelijkbare ontwikkeling onder de luchtvaartmaatschappijen in de wereld. De vijf grootste luchtvrachtvervoerders zijn nu goed voor 28% van de beschikbare vrachtcapaciteit, 6 procentpunt meer een half jaar geleden voor de uitbraak van corona-epidemie.

De luchtvaartmaatschappijen op plaats 20 tot 50 in de wereld zagen hun marktaandeel dalen met 2 procentpunt naar 23%, terwijl de kleinere maatschappijen vanaf plek 50 ruim 6 procentpunten inleverden en nog maar over een marktaandeel van 15% beschikken.