Dat zijn de laatste conclusies van de Nederlandse vrachtanalist WorldACD aan de hand van de mondiale tarieven- en vervoerscijfers over de maand juli van dit jaar van de luchtvaartmaatschappijen.

Normalisatie

Daarbij waarschuwt de luchtvrachtanalist dat er ondanks de stijgende volumes nog zeker geen sprake is van een markt die zich richting een normalisatie van vraag en aanbod beweegt. Grote spelbreker is de beschikbare vrachtcapaciteit op passagiersvluchten.

Het herstel van deze zogeheten belly-capaciteit blijft ver achter bij de groei in volume. Een voorbeeld daarvoor biedt Cathay Pacific dat in het tweede kwartaal slechts 7% van de passagiersvluchten uitvoert vergeleken met de periode voor de coronacrisis. De ladingaanbieders blijven dan ook sterk afhankelijk van de vrachtvliegtuigen.

Nieuwe producten Apple

Dat gebrek aan belly-capaciteit zal de markt de komende tijd dan ook blijven domineren en gevolgen hebben als in het najaar de vraag verder aantrekt door de komst van nieuwe producten van Sony, Apple en Samsung, maar ook voor het eventuele vervoer van een toekomstig conona-vaccin.

Daarbij wijzen vrachtspecialisten er ook op dat veel vrachtvliegtuigen de komende tijd voor technisch onderhoud aan de grond moeten blijven. De freighters hebben er sinds maart van dit jaar een record aan vlieguren gemaakt er voor gezorgd dat het wegvallen van de belly-capaciteit, normaliter goed voor 50% van het aanbod,  alleen in de portemonnee werd gevoeld door de verladers.