De Amerikaanse durfinvesteerder Greenlight Capital heeft intussen ‘een substantieel belang’ genomen in de Amerikaanse vrachtmaatschappij, meldt het Amerikaanse persbureau Bloomberg. Voor het fonds is de maatschappij, die onder meer op grote schaal pakketten vliegt voor Amazon en DHL, plotseling een mooie investering vanwege het gebrek aan vrachtcapaciteit in de luchtvaartmarkt dat is ontstaan door het wegvallen van veel bellycapaciteit. Daarnaast wordt Atlas door airlines zonder eigen vrachtvloot ingehuurd en voert het bovendien steeds meer vrachtcharters uit voor de netwerkexpediteurs, die bij de luchtvaartmaatschappijen niet langer voldoende bellycapaciteit kunnen inkopen.

Spekkoper

Door de coronacrisis is rond de 90% van de passagiersvluchten, goed voor 50% van de mondiale vrachtcapaciteit, weggevallen, blijkt uit een analyse van Greenlight.

Dat maakt de luchtvrachtmodaliteit voorlopig het speelveld van een beperkt aantal gespecialiseerde vrachtmaatschappijen, zoals Atlas, het Russische AirBridgeCargo en het Luxemburgse Cargolux, plus de expresvervoerders (UPS, DHL en FedEx) en enkele airlines met een grote vrachtvloot, zoals Emirates Sky Cargo, Qatar Airlines, Lufthansa, China Southern, Turkish Airlines en Korean Air.Voor de komende drie jaar verwacht Greenlight niet dat het tekort uit de markt zal verdwijnen. Zo worden nieuwe vrachtvliegtuigen nauwelijks meer gebouwd en heeft vliegtuigfabrikant Boeing onlangs laten weten te stoppen met de productie van de B747-8F. Nog dertien worden er daarvan gebouwd voor UPS. Dan stopt de productie. Ook de orderboeken voor de bouw van de B777-200F
lopen niet over.

Daarnaast verwacht Greenlight niet dat de komende tijd op grote schaal oude passagiersvliegtuigen zullen worden omgebouwd tot freighters. Ofschoon er een groot reservoir aan oude B747-400P’s en B777P’s is, vergen vrachtconversies hoge investeringskosten en lange productietijd. Wie nu zijn handen weet te leggen op freightercapaciteit, is voor de komende jaren spekkoper, aldus de belegger.

Pfreighters

Ook voorziet de analist dat de zogeheten pfreighters, passagiersvliegtuigen die alleen vracht vliegen, een tijdelijk fenomeen zullen zijn. De kosten om deze vliegtuigen te blijven inzetten in de luchtvrachtmarkt zijn 2,5 keer zo hoog vergeleken met een conventioneel vrachtvliegtuig, heeft Greenlight berekend. Die hoge kosten zitten vooral in de beperkte vrachtcapaciteit van de passagiersvliegtuigen zonder stoelen en het omslachtige laad- en losproces. Dat komt doordat er geen laadvloer met rollerbedden en geen vrachtdeur aanwezig is in de vliegtuigen. De afhandeling moet daardoor handmatig gebeuren. De belegger heeft ook gezien dat het aantal pfreighters op de drukke Chinese exportmarkt de laatste tijd al is gehalveerd, nadat de torenhoge vrachttarieven (4 tot 5 keer hoger dan normaal) in juni weer begonnen te dalen nadat de vraag naar Chinese medische beschermende kleding sterk afnam in Europa en de VS. ‘Er zal de komende jaren dan ook een historisch gebrek aan vrachtcapaciteit blijven’, luidt de stellige overtuiging van het investeringsfonds. Een tekort betekent constante, hoge vrachtprijzen. Die lagen volgens de Greenlight in het tweede kwartaal van dit jaar ruim 100% boven die van dezelfde periode vorig jaar en dalen nauwelijks. De verwachting is dat Atlas Air zijn inkomsten (per aandeel vorig jaar 5,24 dollar) stevig zal kunnen verhogen.

‘Exceptioneel’ kwartaal

Atlas Air zag door het hoge aantal goed betaalde vrachtcharters het aangepaste bedrijfsresultaat (ebitda) over het tweede kwartaal toenemen met bijna 200% naar 247 miljoen dollar. De nettowinst bedroeg 80 miljoen dollar, maar werd gedrukt door een fiscale post van 30 miljoen dollar. Daarmee profiteerde de luchtvaartmaatschappij maximaal van het door de coronacrisis veroorzaakte tekort aan luchtvrachtcapaciteit en de hoge tarieven in de markt.

Topman John Dietrich van Atlas Air sprak bij de presentatie van de financiële cijfers van een ‘exceptioneel’ kwartaal. De nettowinst (aangepast) over het eerste halfjaar lag intussen met 153 miljoen euro maar liefst 368% boven het resultaat van vorig jaar. Het bedrijfsresultaat steeg over die periode met 80% naar 368 miljoen dollar. De directie verwacht voor het lopende boekjaar uit te komen op een omzet van drie miljard dollar en een bedrijfsresultaat van rond de 750 miljoen dollar.

Vorig jaar, een slecht jaar voor de luchtvracht, scheef Atlas een bedrijfswinst van rond de 500 miljoen dollar. Het meest winstgevende onderdeel bij Atlas Air zijn nu de vrachtcharters voor bedrijven als DHL Global Forwarding, DB Schenker, Flexport en Geodis, zegt de directie. Het betreft langetermijncontracten die tot eind 2021 lopen, sommige zelfs tot de tweede helft van 2022.