Eerder wezen anonieme bonnen binnen de luchtvaartgroep er tegenover deze krant al op dat de vrachtdivisie samen met dochterbedrijf Martinair de enige onderdelen zijn waar de afgelopen maanden het geld werd verdiend.

Die uitlatingen worden nu geschraagd door de financiële cijfers van Air France-KLM zelf. Van de totale omzet van 938 miljoen euro (-84%) van de luchtvaartgroep kwam 566 miljoen euro voor rekening van de vrachtdivisie, blijkt uit de kwartaalrekening. AF-KLM Cargo zag de omzet over het tweede kwartaal ondanks het verlies van de meeste belly-capaciteit zelfs nog met 6% stijgen. De vrachtinkomsten uit reguliere (lijn)diensten stegen zelfs nog iets meer, met 8,2%, naar 491 miljoen euro, zo blijkt verder.

Aangepast

De stijging van de vrachtopbrengsten werd geheel behaald door de kleine vrachtvloot van KLM en Air France; drie oude B747-400-combi’s die weer teruggehaald werden in actieve dienst en een handvol passagiersvliegtuigen (Air France-KLM blijft vaag over de aantallen) die werden aangepast voor het transporteren van alleen vracht.

Het merendeel van de passagiersvliegtuigen stond in het tweede kwartaal nog aan de grond, waardoor de totale vrachtcapaciteit van de luchtvaartgroep door het wegvallen van de belly-capaciteit met meer dan de helft (56%) afnam. Dat zorgde voor een afname van het vervoerde vrachtvolume met 46,4% naar 149.000 ton, blijkt verder uit de vervoerscijfers van AF-KLM.

Maskers

Dat de vrachtomzet alsnog steeg, komt volgens Air France-KLM door de gestegen beladingsgraad (16 procentpunt naar 75%) van de beschikbare vrachtvloot en een forse stijging van de gemiddelde vrachtopbrengsten (per beschikbare tonkilometer) met maar liefst 147%. Die toename heeft te maken met de torenhoge vrachttarieven die Air France-KLM de afgelopen maanden kon toucheren voor het transport van beschermende medische kleding zoals maskers. Een tonkilometer leverde daarbij in het tweede kwartaal ruim 31 cent op.

Ook het financiële totaalplaatje over het eerste halfjaar liet een grote rol zien voor de vrachtdivisie. De vrachtomzet van AF-KLM van ruim 1 miljard euro was goed voor 20% van de totale inkomsten van de groep. In totaal vervoerde de vrachtdivisie 392.000 ton, een afname van 28,5% vergeleken met de eerste helft van 2019. De vrachtcapaciteit nam met 32,6% af door het verlies van de belly-capaciteit in de tweede helft van het halfjaar. Dat zorgde wel voor een hogere beladingsgraad (+4,3%) naar ruim 63%. De sterk gestegen vrachttarieven waren ook de reden dat de opbrengsten van AF-KLM Cargo per tonkilometer met 41% stegen naar 18,6 eurocent.

Afschrijving

Uit de halfjaarcijfers blijkt verder dat de boekhouders rond de 21 miljoen hebben afgeschreven op de waarde van de acht B747-400’s die zich nog in de boeken van de airline bevonden. Daaronder zijn ook de vier vrachtjumbo’s en zeker drie B747-combi’s.