Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die de maatschappij donderdagavond publiceerde. Van de totale omzet van 938 miljoen euro (-84%) van de luchtvaartgroep kwam 566 miljoen euro voor rekening van de vrachtdivisie. AF KLM Cargo zag de omzet over het tweede kwartaal nog met met 6% stijgen. De vrachtinkomsten uit lijndiensten stegen zelfs nog iets meer, met 8,2% naar 491 miljoen euro., blijkt uit de kwartaalcijfers.

Kleine vrachtvloot

Die stijging bij de vrachtinkomsten werd bijna geheel behaald door de kleine vrachtvloot van KLM en Air France, enkele B747-400-combi’s en een paar passagiersvliegtuigen, die alleen vracht vlogen. Het merendeel van de passagiersvliegen stond in het tweede kwartaal aan de grond, waardoor de totale capaciteit door het wegvallen van de belly-capaciteit met ruim 56% afnam. Dat zorgde voor een afname van 46.4% van het vervoerde vrachtvolume naar 149.000 ton, blijkt uit de vervoerscijfers van AF KLM.

Dat de vrachtomzet alsnog steeg, komt volgens Air France-KLM uit een sterk gestegen beladingsgraad (16 procentpunt naar 75%) en een stijging van de gemiddelde vrachtopbrengsten (per beschikbare tonkilometer) met maar liefst 147% door sterk gestegen tarieven. Een tonkilometer leverde daarbij in het laatste kwartaal ruim 31 cent op.