De banen verdwijnen bij alle groepen KLM-personeel. Het gaat om 500 arbeidsplekken bij het grondpersoneel, 300 bij de cabinemedewerkers, nog eens 300 in de cockpit en ongeveer 400 bij onder meer dochterbedrijven.

Sociaal plan

Een en ander betekent dat de luchtvaartmaatschappij komende tijd weer met de bonden voor piloten, cabinepersoneel en grondpersoneel in gesprek moet om een sociaal plan vast te stellen. Die gesprekken beginnen wat KLM-topman Pieter Elbers betreft zo snel mogelijk, al beseft hij dat het geen makkelijk traject wordt. ‘We streven naar zo veel mogelijk baanbehoud, maar de brute realiteit is dat we helaas wel actie moeten ondernemen.’

KLM spreekt in een verklaring van een huidig totaal voltijdsbanen van 33.000. Gezien de ‘hoge mate van onzekerheid’ houdt de onderneming de mogelijkheid open om het aantal arbeidsplaatsen verder te verminderen als het productieniveau verder blijft tegenvallen.

De luchtvaartbranche heeft namelijk harde klappen gekregen door de coronacrisis, geeft Elbers aan. Niet alleen is er simpelweg te veel personeel, de luchtvaartmaatschappij moet ook de kosten terugdringen. ‘Dit zijn nog maar de contouren van het plan’, zegt de KLM-topman. Eind oktober moet er een uitgewerkt plan liggen, inclusief de aanpassing van de arbeidsvoorwaarden. Dat is een van de voorwaarden van de miljardenlening die KLM van de Nederlandse staat kreeg.

5000 minder medewerkers

In totaal gaat KLM inclusief haar dochterbedrijven met ongeveer 5000 medewerkers minder door. Mensen met aflopende en tijdelijke contracten waren goed voor ongeveer 1500 voltijdsbanen, de 2400 medewerkers die vrijwillig vertrekken vullen ongeveer 2000 voltijdsbanen en tot eind volgend jaar gaan ook nog eens 500 mensen met pensioen.

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft in het tweede kwartaal nog meer verlies geleden dan in de eerste drie maanden van dit jaar. Omdat vrijwel alle vliegtuigen een deel van de afgelopen periode aan de grond moesten blijven, liep het operationeel verlies op tot 493 miljoen euro. De omzet duikelde met meer dan 75 procent.

Daarmee deed KLM het aanzienlijk beter dan de Franse zustermaatschappij Air France. Onder meer door strengere lockdownregels in Frankrijk zette de Franse luchtvaartmaatschappij een bijna 87 procent lagere omzet in de boeken.

Fractie

Beide bedrijven vervoerden maar een fractie van het aantal passagiers dat vorig jaar in dezelfde periode in het vliegtuig stapte. Bij KLM was dat 5 procent, bij Air France 4,8 procent. Budgetluchtvaartmaatschappij Transavia vervoerde zelfs maar 1,8 procent van het aantal passagiers van vorig jaar.

Heel Air France-KLM haalde een omzet van 1,2 miljard euro, tegen 7 miljard euro vorig jaar. Het nettoverlies bedroeg 2,6 miljard euro, onder meer door extra afschrijvingen die werden genomen vanwege het vervroegd uit de vaart nemen van de Boeing 747 door KLM en de Airbus A380 en A340 door Air France. Verdere beslissingen over een verkleining van de vloot zijn nog niet genomen, laat KLM-topman Pieter Elbers weten.

Komende kwartalen

Voor de komende kwartalen werd moederbedrijf Air France-KLM iets positiever. Het bedrijf verwacht dat in de lopende periode 45 procent van alle vluchten die normaal zouden worden uitgevoerd, vertrekt. Daarmee is het bedrijf wat positiever gestemd dan bij de eerstekwartaalcijfers. In het vierde kwartaal zou het aandeel moeten zijn opgelopen tot 60 procent.

Het concern houdt daarbij een slag om de arm omdat het herstel sterk afhankelijk is van ontwikkelingen rond het coronavirus. Elbers benadrukt overigens dat de cijfers van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij nog slechter waren geweest zonder de NOW-steun van de overheid.

Dat was niet de enige steun die KLM kreeg vanuit Den Haag. Mede door staatssteun van de Franse en de Nederlandse overheid had Air France-KLM eind juni 14,2 miljard euro beschikbaar aan geld en mogelijk krediet.