Dat melden anonieme bronnen binnen de luchtvaartmaatschappij aan Nieuwsblad Transport. Zij wijzen erop dat de vrachtvluchten van Martinair maandelijks ‘tientallen miljoenen euro’ opleveren voor de KLM terwijl de passagiersvloot sinds maart grotendeels werkeloos op de landingsbanen van Schiphol bivakkeert.

Martinair

‘Martinair is de enige unit die nog geld verdient voor de KLM.’ Toch ligt er een reorganisatieplan voor de vrachtdivisie op het hoofdkantoor. Eigenlijk is het een onderdeel van in totaal vier crisisscenario’s die KLM in de kast heeft liggen als er in het geval van nood drastisch moet worden ingrepen, stelt een KLM-er met kennis van zaken. Welke bezuinigingsplannen uiteindelijk zullen worden gekozen, zal vrijdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers bekend worden gemaakt, heet het.   Besparingen zijn een voorwaarde voor de staatssteun van 3,4 miljard euro.

Daarbij is er binnen de KLM-top ‘onenigheid’ of het wel verstandig is om juist nu in te grijpen bij de vrachtdivisie, gelet op de goede resultaten van de laatste maanden, melden de bronnen. Zo zou financieel directeur Erik Swelheim een tegenstander zijn van harde ingrepen bij de vracht nu de gemiddelde vrachtprijzen nog steeds 100 tot 150% boven die van vorig jaar liggen en de vier vrachtjumbo’s en drie B747-combi’s ‘goud waard zijn’ voor de KLM.

Elbers

Topman Elbers zou meer strategisch naar de vrachtdivisie kijken en een voorstander zijn van een verdere afbouw ervan, een afbouw die in 2016 al werd ingezet door de vrachtvloot van Martinair te halveren en het vrachtvervoer bijna geheel af te stemmen op de capaciteit (belly) van de passagiersvliegtuigen. Een aanvullende reden voor een sanering of eventuele verkoop van Martinair zou daarbij zijn, dat de vrachtmaatschappij zijn waarde als reservepot voor de schaarse landingsrechten op Schiphol voor de eigenaar heeft verloren. Sinds de coronacrisis behoeft de KLM zich geen zorgen te maken over een tekort aan rechten op Schiphol.

Intussen heeft het Nederlandse Global in deze krant al aangeboden de vrachtverkoop van KLM inclusief het personeel over te nemen en eventueel ook te kijken naar Martinair. KLM wil met het oog op de publicatie van de halfjaarcijfers vrijdag nog niet reageren.