KLM besloot begin van dit jaar de laatste B747-400C’s ondanks protesten uit de luchtvrachtsector vroegtijdig buiten dienst te stellen. Enkele weken later herzag de directie het besluit en werden vervolgens drie van de zeven combi’s weer uit de mottenballen gehaald om onder meer voor de Nederlandse overheid beschermende medische kleding, waaronder veel mondkapjes, uit China te halen.

Technische levensduur

De laatste drie B747-combi’s en vooral de motoren zijn in oktober van dit jaar aan het einde van hun technische levensduur, zeggen experts. De drie B747-400C’s zijn ook begin van dit jaar opgeknapt door motoronderdelen van de overige uit de vloot genomen B747 -400 combi’s te gebruiken.

Het besluit van de KLM om na de passagiersversie van de B747-400’s nu ook definitief de combi’s af te stoten, roept de vraag op wat de luchtvaartmaatschappij gaat doen met de laatste vier B747-400 vrachtvliegtuigen in de vloot. Het aanhouden van de vrachtvloot, die wordt beheerd door dochterbedrijf Martinair, betekent dat de KLM een deel van de kostenbesparingen door het afstoten van de B747’s niet kan cashen.

Dagelijks onderhoud

Zo moet er apart technisch onderhoudsteam en de noodzakelijke voorraad aan reserveonderdelen worden aangehouden voor het dagelijks onderhoud van de vier vrachtvliegtuigen, aldus deskundigen. Ze wijzen er daarbij op dat een luchtvaartmaatschappij het groot onderhoud nog kan uitbesteden aan derden, maar dat voor de dagelijks technisch begeleiding van de vrachtjumbo’s niet geldt. Dat zal de KLM zelf moeten doen en dat wordt met slechts vier freighters in de vloot een kostbare zaak, aldus experts.

Daarbij komt nog dat een van de B747-freighters van de KLM meer dan dertig jaar oud is en op de nominatie stond om te worden vervangen.