Die prognose komt juist nadat diverse luchtvrachtanalisten over de maand juni een langzame daling in de hoge prijzen zagen. Die liggen nu nog steeds 70% tot 80% boven de gemiddelde tarieven van juni 2019, aldus expert WorldACD. Dat hoge prijspeil is hoofdzakelijk toe te schrijven aan het gebrek aan belly-capaciteit in de markt door het aan de grond houden van de meeste passagiersvliegtuigen. Het merendeel van de lading moet daardoor aan boord van vrachtvliegtuigen worden uitgevoerd, die doorgaans rond 50% van de totale mondiale vrachtcapaciteit in de markt bieden.

Onderhoud

Volgens Flexport zullen de luchtvrachtprijzen niet verder zakken, maar juist weer gaan stijgen van Azië naar de VS en Europa. Niet alleen is er onvoldoende belly-capaciteit in de markt, maar voorziet de expediteur problemen doordat de vervoersvraag stabiel blijft en veel vrachtvliegtuigen voor technisch onderhoud binnenkort aan de grond moeten worden gehouden. Daarbij komt nog dat steeds meer luchtvaartmaatschappijen de passagiersvliegtuigen met alleen vracht aan boord stopzetten, doordat deze diensten door de stijgende brandstofprijzen niet meer rendabel zijn.

Flexport verwacht dat de prijzen in augustus al langzaam zullen stijgen en verder momentum zullen krijgen in september als de Sony Playstation 5 en de Apple iPhone 12 op de markt worden gebracht. Ook Samsung komt met een nieuw model smartphone. Deze producten vragen dit najaar veel luchtvrachtcapaciteit, aldus Flexport

TAC-index

De TAC prijsindex laat intussen zien dat de prijzen vanaf Shanghai naar de EU weer stijgen met 8% naar 3,40 dollar per kilo vorige week vergeleken met de derde week van juli. Overigens werd er in het midden van de coronacrisis ruim 11 dollar neergeteld om een kilo vracht van Shanghai naar een Europese luchthaven te krijgen. Het ging daarbij hoofdzakelijk om chartervluchten.