Het zes jaar oude vrachtvliegtuig was afkomstig van Brussels Airport en werd juist geladen voor een verdere vlucht naar Zuid-Amerika (Sao Paulo en Santiago) via Addis Ababa toen de brand uitbrak.

Lithium-ion

Ethiopian Cargo zegt in een reactie dat met de Chinese autoriteiten gezocht wordt naar de oorzaak van de brand. Het is vrij zelden dat een vrachtvliegtuig tijdens het laadproces in brand raakt.

Volgens berichten in het Britse vakblad The Loadstar waren er drie pallets met Lithium-ion batterijen gedeclareerd in het zogeheten manifest voor de vrachtvlucht. Dit soort batterijen is eerder de oorzaak geweest van verwoestende branden aan boord van vliegtuigen. Indien de oplaadbare batterijen niet goed zijn verpakt en juist behandeld kunnen de batterijen oververhit raken en in brand vliegen.

DHL

Ethiopian Airlines beschikt over tien B777Fs in haar vrachtvloot en is daarmee de grootste Afrikaanse vrachtvervoerder. De vrachtvliegtuigen worden onder meer gebruikt om bloemen vanuit Ethiopië naar Europa te vliegen. Ethiopian Cargo vliegt verder ook voor DHL Express intercontinentale vluchten vanaf Brussels Airport naar China. De maatschappij wil de komende jaren de vrachtvloot uitbreiden met nog eens zes B777F’s.