Door het aan de grond houden van rond de 90% van de passagiersvliegtuigen en daarmee het verdwijnen van de meeste belly-capaciteit uit de markt zijn de vrachtprijzen de laatste maanden soms vier tot vijf keer over de kop gegaan. Die torenhoge tarieven compenseren ruimschoots de volumedaling dit jaar, die naar verwachting op 17% zal liggen, aldus IATA.

Pfreighters

Ofschoon de hoge vrachttarieven door het wegvallen van veel noodtransporten voor beschermende medische kleding langzaam zijn verdwenen, liggen de meeste prijzen nog steeds gemiddeld 75% tot 100% boven die van vorig jaar. Daarbij blijkt het stopzetten van de zogeheten ‘pfreighters’ door airlines, passagiersvliegtuigen die alleen vracht vervoeren, op bijvoorbeeld de Chinese exportmarkt naar Europa te leiden tot stijgende tarieven. IATA baseert de jaarprognose onder meer op de laatste omzet-en vervoerscijfers over de eerste helft van dit jaar. Die lieten een groei van de mondiale vrachtomzet zien van 21% vergeleken met de eerste zes maanden van 2019. Het onderliggende volume daalde daarbij met 18%.

Diverse vrachtanalisten onderschrijven de IATA-cijfers, waarbij de Nederlandse consultant World ACD in zijn recente maandrapport stelt dat de afname in volume op de belangrijke luchtvrachtcorridors China-EU en China-VS over het eerste halfjaar met respectievelijk 6% en 11% een stuk lager lag.

Spekkoper

Over de maand juni noteert de luchtvrachtanalist wel een lichte stijging van het mondiale luchtvrachtvolume, maar blijft het aanbod nog steeds 20% onder dat van juni 2019. Daarentegen liggen de gemiddelde vrachtprijzen 76% boven die van vorig jaar juni, wat de aanhoudende recordhoge vrachtomzet verklaart. De analist verwacht niet dat aan die prijshausse snel een einde komt. ‘De laatste vrachtcijfers over de maand juli veranderen het huidige beeld niet erg veel omdat de gemiddelde vrachtopbrengsten nog lang niet terug zijn naar het niveau van voor de coronacrisis’, onderstreept WorldACD.

In een verdere toelichting wijst de luchtvrachtspecialist erop dat de prijzen ‘niet meer dan 2,4%’ zijn gedaald in de eerste twee weken van juli vergeleken met de laatste veertien dagen van juni. Daarmee is een sterke prijsdaling niet snel te verwachten. Airlines, die beschikken over veel vrachtvliegtuigen lijken dan ook spekkoper te zijn in de huidige vrachtmarkt. Hetzelfde geldt voor expediteurs, die zich verzekerd hebben van voldoende vrachtcapaciteit.