De Nederlandse vestigingen van Fracht FWO (Zwitsers) en Kerry Logistics (Hong Kongs) zijn de grote winnaars op de IATA-lijst van 2019. Maar Lubbers Global Freight, dat op plek 102 net buiten de top 100 valt, mag zich met een groei van 151% ook tot de exportwinnaars over 2019 rekenen op Schiphol.

Entree

Het bedrijf met hoofdkantoor in Schoonebeek opende eerst in 2018 een filiaal op Schiphol als ‘coördinatiepunt’ voor de nieuwe divisie Global Freight. Dat leverde Lubbers twee jaar geleden al een kleine 300.000 kilo op aan IATA-export. Een jaar later is dat exportvolume uitgegroeid naar 730.000 kilo. De verwachting is dan ook dat het bedrijf dit jaar zijn entree gaat maken op de lijst.

Voor Lubbers-directeur Ger Engelsman is Schiphol zeker geen onbekend terrein. Jarenlang was hij directeur van KLM Cargo Nederland. Dat was overigens niet de reden dat hij twee jaar geleden een kantoor opende op de Nederlandse mainport. Lubbers Logistics wil een mondiale speler worden in de logistieke dienstverlening voor de offshore-industrie. En daar hoort volgens Engelsman een kantoor bij op de Nederlandse mainport om de nieuwe activiteiten aan te sturen.

Kern daarbij is dat het bedrijf zijn vleugels wil uitslaan in de wereld en zijn gespecialiseerde transportdiensten voor de offshore olie- en gaswinning ook buiten Europa wil aanbieden. Daarvoor heeft het ook acquisities in het buitenland gepleegd. Volgens Engelsman is die nieuwe strategie ingegeven door de recente ontwikkelingen in de mondiale energiemarkt. ‘Ofschoon de bestaande markt tot 2040 nog wel blijft groeien, heeft de lage olieprijs van de laatste jaren laten zien dat wij in dit segment, waarin we tevens alleen actief zijn als wegtransporteur, erg kwetsbaar zijn. Daarnaast moeten wij als dienstverlener de marktontwikkelingen volgen.’

Spotmarkt

Voor Fracht FWO was 2019 om andere redenen een succes. Het bedrijf wist op de spotmarkt vorig jaar een aantal grote klanten binnen te halen, zegt branchemanager Michiel Boon van Fracht Nederland. ‘Ik denk dan ook dat onze groei een uitschieter is geweest en niet structureel zal zijn’.

Boon zegt verder dat zijn bedrijf vorig jaar veel ‘spare-parts voor renewables’ verscheepte. ‘Een deel daarvan zou normaliter met zeecontainers zijn verscheept, maar wij konden wat aantrekkelijke prijzen neerleggen voor onze klanten’, legt hij uit.

Voor dit jaar verwacht Boon ‘niet in die mate en met die volumes’ te kunnen scoren op de IATA-lijst. Het is voor ons wel een hele opsteker, die plaats 28. Wij hebben dit namelijk weten te bereiken met een klein team van vier medewerkers. Dat laat zien dat je met de juiste service en prijs nog steeds kunt concurreren met de grote dozenschuivers op Schiphol.’

Subtop

Kerry Logistics behaalde vorig jaar met een exportwinst van meer dan 120% ook een bijzonder goed resultaat. Het bedrijf klom daardoor van de 52ste plek, in de middenmoot, naar de 26ste plek: de subtop.

Daarmee voegde Kerry zichzelf bij het groeiende contingent Chinese vrachtbedrijven dat het goed doet op Schiphol. Apex Logistics, dat enkele jaren geleden nog niet eens actief was op Schiphol, is nu goed voor de 10de plek op de lijst, terwijl VandN Worldwide uit het niets naar de 29ste plaats wist op te rukken. ECMS Express Europe (45), eigendom van Hong Kong ECMS International Logistics, is een andere Chinese speler die zichzelf prominent positioneert in de Nederlandse markt en zijn aanwezigheid geheel te danken heeft aan het sterk groeiende e-commerce volume op Schiphol.

Naast dit Chinese geweld is ook de komst van de maritieme Steder Group (Rhoon) op plaats 81 (72%) opvallend te noemen. Het bedrijf viel in 2018 net buiten de top 100.