Het verval zette in 2018 al in, toen het verkochte exporttonnage in de Nederlandse luchtvrachtmarkt met 62% meer dan halveerde naar 2.355 ton. Dat leverde destijds nog een exportomzet op van 3,5 miljoen euro en een 46ste plaats in de middenmoot van de IATA-lijst. In de nieuwe top 100 over 2019 is Damco niet meer terug te vinden. Aanvankelijk werd gedacht aan een naamsverandering, maar nader onderzoek liet zien dat de expediteur vorig jaar afzakte naar de achterhoede van de Nederlandse luchtvrachtexpeditie op een 123ste plek. Het luchtvrachtvolume van Damco kwam uit op een magere 643 ton, een tiende van wat het expeditiebedrijf twee jaar geleden nog wist te verkopen aan luchtvrachtruimte.

Aderlating

De exportomzet van bijna 1,4 miljoen euro gaf de verkoopprestatie nog enige glans, maar kijkend naar de omzet van 2019 van 3,5 miljoen euro, was er toch sprake van een forse aderlating. Vrachtkenners reageren dan ook enigszins geschokt op het declasseren van Damco in de laatste versie van de IATA-top 100. Het gebeurt niet vaak dat expediteurs zo snel uit de top wegvallen.

De laatste keer dat dit zo rigoureus is gebeurd, was bij het faillissement van Visbeen Forwarding & Logistics, het bedrijf van Wim Visbeen, in 2000. Een luchtvrachtbedrijf dat overigens niet verward moet worden met wegvervoerder Visbeen (tegenwoordig Daily Logistics Group) uit Nieuwe Tonge. De teloorgang van het exportvolume van Damco op Schiphol lijkt hoofdzakelijk te verklaren te zijn met de reorganisaties die eigenaar Maersk in 2018 heeft doorgevoerd bij de expeditiedochter. Zo besloot het hoofdkantoor in Kopenhagen om strategische redenen delen van Damco over te hevelen naar Maersk Line. Zo verdween de boekingsportal Twill en werden ook de activiteiten van Damco’s Supply Chain Services ondergebracht bij de rederij. Daardoor verloor Damco grotendeels zijn zelfstandige status binnen het Deense maritieme concern. ‘Ik denk dat ze daardoor veel business zijn kwijtgeraakt. Wel jammer’, zegt een kenner van de Schiphol-markt in een toelichting.

Het verdwijnen van Damco uit de IATA top 100 bewijst volgens sommige analisten ook dat rederijen eigenlijk niets te zoeken hebben in de expeditie, waar de onafhankelijkheid van de transporteurs een ongeschreven wet is om lading aan te trekken van andere expediteurs. Ooit was het de bedoeling van de directie van Maersk om met Damco een sterk en onafhankelijk expeditiemerk in de markt te zetten. Daarbij kreeg de huidige voorman van Hapag Lloyd, Rolf Habben Jansen (ex-Nedlloyd), carte blanche van het Deense concern om een sterk expeditiebedrijf op te zetten door Maersk Logistics samen te voegen met het kleinere Damco. Onder de merknaam van het laatste bedrijf werd onder meer het hoofdkantoor van Damco van Kopenhagen naar Den Haag verplaatst, om zo ook fysiek afstand te nemen van de rederij.

Douane-expeditie

Na het vertrek van Habben Jansen en het uitblijven van goede financiële resultaten werden door het hoofdkantoor al snel allerlei piketpaaltjes verschoven bij de expeditiedochter, waardoor Damco niet langer de ruimte had een deel van zijn activiteiten zelfstandig te ontwikkelen. Analisten vragen zich af wat Maersk nu gaat doen met Damco, dat bijvoorbeeld in China nog over een eigen netwerk beschikt. De opties zijn opsplitsing en verkoop aan bijvoorbeeld een niche-speler of lokale partij, of het via een sterfhuisconstructie sluiten. De recente overname door Maersk van douane-expediteur KGH voor ruim een kwart miljard euro lijkt erop te duiden dat de Denen hun focus nu hebben op het ondersteunen van de rederij-activiteiten. Daarin past KGH met 775 werknemers in dertien landen meer dan Damco.

Het hoofdkantoor van Damco in Den Haag heeft betere tijden gekend.
Foto: APM Terminals

Damco verloor in

IATA top 100