De IATA top 100 was ooit een gevecht waarbij steevast het toenmalige Nederlandse Road Air als ‘local hero’ als winnaar uit de bus kwam. Een beetje saai misschien, maar het tekende de eigenheid van de Nederlandse luchtvrachtmarkt, die voor de eeuwwisseling met Road Air (TMI Holding), Copex (AmAs-holding) en Chartair in de top nog een sterk nationaal karakter had.

Road Air moest eerst in het jaar 2000 de vlag strijken toen het Amerikaanse AEI, dat eerder de Nederlandse expediteur Muller Freight had overgenomen, de koppositie overnam op de IATA-lijst.

Het luidde een golf van acquisities in op Schiphol. Chartair werd Panalpina (dat nu dus DSV is), terwijl het trotse Road Air, dat eerder op holdingniveau was samengegaan met AmAs (Copex), een nieuw onderdak kreeg bij Rhenus, tegenwoordig de nummer 6 op de lijst.

Van de Put

Marktleider AEI was ook geen lang zelfstandig leven beschoren en kwam samen met Danzas in handen van DHL, dat jarenlang over de Nederlandse IATA-lijst zou heersen. Het werd tien jaar geleden van de troon op Schiphol gestoten door het Zwitserse Kuehne + Nagel, dat door strategische overname van wat grote Nederlandse perishable-specialisten, waaronder J. van de Put Fresh Handling, zijn machtspositie in de Nederlandse luchtvrachtmarkt wist uit te bouwen en zodoende nu nog steeds onaangevochten de marktleider is dankzij het grote volume aan perishables in het netwerk. Achter de koploper is het vaak stuivertje wisselen of worden er strategisch marktaandelen gekocht. Dat komt steeds minder voor, maar is zeker het geval met het Deense DSV, dat, ook weer via een overname (UTi), in 2018 de achtste plek wist in te nemen in de Nederlandse luchtvrachtmarkt.

De koop van Panalpina, dat door een gericht inkoopbeleid in de perishable-expeditie in 2018 op de tweede plek terecht kwam op Schiphol, bezorgt DSV nu de prestigieuze plaats achter marktleider K+N.

Of daarmee de consolidatieslag in de Nederlandse luchtvrachtexpeditie eindelijk is afgesloten, valt te betwijfelen. Het Amerikaanse Expeditors wordt door beursanalisten nog steeds gezien als een aantrekkelijke aankoop. Het bedrijf (plaats 5) wist ook in 2019 het exportvolume (5%) te verbeteren, terwijl grote concurrenten als K+N het volume zagen slinken. Het enige nadeel voor een potentiële koper is de prijs. Die zal gelet op de hoge beurskoers van het aandeel Expeditors op Wall Street zeker niet laag uitvallen.