De maatregel is een onderdeel van een ontslagronde waarbij 22.000 vaste medewerkers hun baan verliezen binnen de Lufthansa-groep. De maatregelen bij de vrachtdivisie zijn een direct gevolg van de krimp van de belly-capaciteit doordat Lufthansa gaat snijden in het aantal passagiersvliegtuigen door de coronacrisis. De vloot van zo’n 700 vliegtuigen zal daardoor met zo’n 100 vliegtuigen worden teruggebracht.

Vrachtverkoop

Welke banen bij de vrachtdivisie precies komen te vervallen, moet nog nader worden uitgewerkt, zegt een woordvoerder van de vrachtmaatschappij. Analisten verwachten dat die ontslagen vooral te zoeken zijn bij de vrachtverkoop en in de afhandeling. Lufthansa Cargo heeft recent al de eigen vrachtafhandeling op de thuisbasis Frankfurt Airport uitbesteed aan de logistieke dienstverlener Fiege om kosten te besparen.

Daarnaast verwachten waarnemers ook dat uiteindelijk het afstoten van de oude MD11-vloot niet langer zal worden uitgesteld en tot banen verlies zal leiden. Die zouden zes MD11F’s zouden aanvankelijk in de loop van dit jaar verdwijnen, maar dat besluit is met het oog op de grote vraag naar vrachtruimte tijdens de coronacrisis de laatste tijd voor onbepaalde tijd uitgesteld.

Lufthansa Cargo heeft tevens onlangs de directie teruggebracht van vier naar drie bestuurders, waarbij topman Peter Gerber nu ook direct verantwoordelijk is voor financiën en personeelszaken.