Het kabinet bereikte eind juni een akkoord met KLM over de steun die de luchtvaartmaatschappij door de coronacrisis moet helpen. Het pakket bestaat uit een directe lening van 1 miljard euro met een looptijd van 5,5 jaar, en overheidsgaranties tot 90 procent op kredieten bij in totaal elf banken ter waarde van 2,4 miljard euro.

Liquiditeit

Eurocommissaris Margrethe Vestager (mededinging) zegt bij haar besluit de steunmaatregelen te accepteren dat KLM een zeer belangrijke rol speelt voor de Nederlandse economie op het gebied van werkgelegenheid en luchtvaartverbindingen. ‘De crisis heeft de luchtvaartsector buitengewoon hard getroffen. Dit steunpakket zal KLM van de liquiditeit voorzien die het dringend nodig heeft om de impact van de coronacrisis te weerstaan’, aldus de Deense commissaris.

Als onderdeel van het pakket zal KLM de kosten moeten terugbrengen met 15%. Onder meer moeten de piloten en grootverdieners bij de KLM een loofoffer brengen. De directie zal de bezuinigingsmaatregelen eerst eind deze maand bekendmaken.

Vakbonden

Vakbonden FNV, CNV en VNC willen dat minister Wopke Hoekstra van Financiën opheldering geeft over zijn voorwaarden voor de miljardensteun aan KLM. De bonden ageren al langer tegen de eisen die de regering stelde. Ze zijn boos dat van werknemers een tot in details uitgewerkt loonoffer wordt gevraagd, terwijl dit normaal gesproken een zaak is die de werkgever met het personeel aan de cao-tafel moet kortsluiten.

Volgens de bonden is het op dit moment onduidelijk of KLM of het ministerie van Financiën het initiatief nam om de loonoffers op te nemen in het reddingspakket van Den Haag. De luchtvaartmaatschappij en de regering zouden daarbij elkaar aanwijzen als verantwoordelijke.