Volgens de luchtvrachtanalist verdwijnt sinds vorige maand langzaam het volume aan medische hulpgoederen zoals beschermende kleding uit de vervoerscijfers van de airlines en maakt dat plaats voor het gebruikelijke vrachtaanbod ‘waardoor er voor het eerst sprake is van een echte indicatie van een structureel herstel’.

Het aanbod steeg over de laatste week van juni zelfs met 12% vergeleken met de laatste week van mei. Ook ziet Clive dat het vrachtverlies door de coronacrisis en het massaal aan grond houden van de passagiersvliegtuigen vergeleken met vorig jaar langzaam kleiner is geworden. Zo werd er over de maand mei nog 31% minder luchtvracht vervoerd dan over dezelfde maand in 2019. Dat verlies was in de maand juni teruggebracht naar 25%.

Benuttingsgraad

De beschikbare vrachtcapaciteit in de wereld veranderde in de maand juni nauwelijks van die van mei, aldus Clive. Een teken dat de meeste passagiersvliegtuigen nog steeds aan de grond worden gehouden en het gros van het transport nog steeds plaatsvindt op vrachtvliegtuigen.

Slechts in de laatste twee weken van de maand was er sprake van een lichte toename van 1,5% per week, maar die groei had nauwelijks effect op de benuttingsgraad. Die blijft met 71% in juni records breken en is de hoogste sinds de analist  in 2018 begon met het meten van de bezettingsgraad aan de hand van de zogeheten ‘dynamic load factor’. Daarbij is het uitgangspunt het volume en niet langer het gewicht van de lading.