Dat melden de ministers Wopke Hoekstra (Financiën) en Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer. De steun bestaat uit een directe lening van 1 miljard euro met een looptijd van 5,5 jaar, en overheidsgaranties tot 90% op kredieten bij in totaal elf banken ter waarde van 2,4 miljard euro.

Onwerkelijk beeld

KLM kan met dit pakket ‘tot ver in het volgende kalenderjaar vooruit’, denkt Hoekstra. Al is dat wel afhankelijk van hoe de coronacrisis zich ontwikkelt. Door de reisbeperkingen in verband met de virusuitbraak staat nu nog het merendeel van de vliegtuigen aan de grond. ‘Een onwerkelijk beeld’, vindt Van Nieuwenhuizen.

Op termijn is waarschijnlijk meer hulp nodig voor de luchtvaartgroep. Een kapitaalinjectie door de aandeelhouders is daarbij volgens de ministers de meest logische optie. Zowel Nederland als Frankrijk heeft een aandelenbelang van circa 14%. Aan zo’n tweede steunronde zullen opnieuw voorwaarden worden verbonden, zegt Hoekstra.

Kostenverlaging

KLM zelf moet de kosten met 15% verlagen. Daarvoor wordt de komende tijd een herstructureringsplan gemaakt. Banenverlies lijkt daarbij onvermijdelijk, zegt Hoekstra. Aan werknemers die meer dan drie keer modaal verdienen, wordt bovendien een loonoffer van minstens 20% gevraagd.

Hoekstra benadrukt dat het wel aan KLM is om dat gesprek met het personeel aan te gaan. ‘Maar het ligt voor de hand dat je een ander gesprek hebt met een grondmedewerker met een modaal salaris dan met iemand die zes of zeven keer modaal verdient.’

Air France-KLM kan onder de nieuwe afspraken minder makkelijk af van Schiphol als luchtvaartknooppunt. Nu geldt nog een opzegtermijn van negen maanden, dat wordt vijf jaar. Dat biedt ‘meer zekerheid voor KLM en Schiphol en dus het publieke belang van Nederland’.

Van Nieuwenhuizen is blij met die verbeterde staatsgaranties, waarmee een al langer gekoesterde wens van zowel het kabinet als de Tweede Kamer in vervulling gaat. De netwerkfunctie van Schiphol is erg belangrijk voor de economie en werkgelegenheid en voor het vestigingsklimaat.

Schiphol

Maar Van Nieuwenhuizen benadrukt ook dat de Fransen echt geen plannen hebben om Schiphol te degraderen tot een regionaal vliegveld. Dat zij akkoord zijn gegaan met deze verlenging van de opzegtermijn bevestigt dat volgens haar. ‘Dit voorstel werd aan de andere kant als zeer overdreven ervaren.’

De overheid stelt een vertrouwenspersoon aan die erop moet toezien dat de overheidssteun goed wordt besteed. Die krijgt ook ‘de bevoegdheid om in te grijpen’ als dat niet gebeurt. Het steunpakket is ter goedkeuring voorgelegd aan de Europese Commissie.