Volgens berichten van de Duitse logistieke vakkrant DVZ is er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten door de twee partijen, waarbij Fiege exclusief voor Lufthansa Cargo de afhandeling gaat doen op het Lufthansa Cargo Center (LCC). Alleen de afhandeling van speciale goederenstromen, zoals waardetransporten, blijft in handen van Lufthansa. Ook het dierenhotel en het Cool Center voor temperatuurgevoelige producten staat buiten de deal.

LCC is de grootste vrachtafhandelaar op de luchthaven en verwerkt jaarlijks voor zo’n 1 miljoen ton luchtvracht, zo’n 50% van de totale overslag op Fraport. Lufthansa verricht de vrachtafhandeling in het LCC nu nog grotendeels zelf met eigen personeel in samenwerking met een aantal subcontractors. De overige twee spelers op de luchthaven zijn Frankfurt Cargo Services (FCS) und LUG Aircargo Handling. Deze afhandelaars zijn actief van het vrachtareaal Cargocity Süd.

Verrassende deal

Lufthansa Cargo en Fiege willen nog geen toelichting geven op de verrassende deal, maar uit bronnen blijkt dat de twee partijen al enkele maanden werken aan de overdracht van de afhandeling. Zo maakte afhandelingsmanager Benjamin Looser van Lufthansa Cargo eind april de overstap naar Fiege en zal hij samen met collega Norman Marian de eindverantwoordelijkheid krijgen voor de vrachtafhandeling voor Lufthansa. Verder heeft Lufthansa Cargo de onderaannemers drie maanden geleden al geïnformeerd over de veranderingen. Een aantal contracten met de subcontractors zou ook niet worden verlengd.

Het afstoten van de vrachtafhandeling door een van de grootste vrachtvervoerders van Europa aan en relatief onbekende speler in de luchtvrachtafhandeling, is opmerkelijk. Normaliter besteden vrachtmaatschappijen op de thuisbasis de vrachtafhandeling, dat wordt gezien als een kernactiviteit, niet uit. Alleen op zogeheten buitenstations wordt gebruik gemaakt van specialisten zoals Menzies, Swissport, Dnata, Aviapartner en WFS.  KLM is daarbij de grote uitzondering op de regel. De luchtvaartmaatschappij heeft zijn vrachtafhandeling opgesplitst, waarbij het laden en lossen van de vrachtvliegtuigen van Martinair van oudsher is ondergebracht bij Menzies op Schiphol. KLM vrachtafhandeling zorgt zelf wel voor de afhandeling van de zogeheten bellyvracht op de thuisbasis en die van partners.

Nieuwkomer

De keuze om de Fiege de verantwoordelijke te geven voor de vrachtafhandeling en daarmee de operationele aansturing uit handen te geven, is verder een grote verrassing voor de markt. Fiege is geen specialist in de luchtvrachtafhandeling. De logistiek dienstverlener uit het Westduitse Greven houdt zich meer bezig met contractlogistiek voor grote verladers. Fiege zou als onderdeel van de overeenkomst ook de verantwoordelijk krijgen voor de afhandelingscontracten van Lufthansa Cargo buiten Fraport. In totaal gaat de nieuwkomer daarmee 80% van het tonnage van de Duitse luchtvrachtvervoerder controleren.