De luchtvaartmaatschappij, met als thuisbasis Luik Airport, had in mei 2019 toestemming gekregen van het Amerikaanse ministerie van Transport om vrachtvluchten uit te voeren tussen Luik Airport en de Amerikaanse luchthavens van Dallas, New York, Atlanta en Chicago. Het ging daarbij in de beginfase om vier vluchten in de week.

Verwarring

Tegen die vergunning werd bezwaar gemaakt door de Amerikaanse naamgenoot ACE (Alaska Central Express) dat de juridische rechten had op de merknaam ACE in de VS en claimde dat de komst van de Belgen op de Amerikaanse vrachtmarkt onder dezelfde naam zou leiden tot ‘verwarring’.

Alaskan voegde eraan toe al sinds 1994 vrachtvluchten uit te voeren onder de initialen ACE en onder die merknaam goed bekend te staan in de Amerikaanse luchtvrachtmarkt.

Beechraft

ACE Belgium Freighters wees de klacht lange tijd als ongegrond van de hand. Volgens de directie kan er geen sprake zijn van verwarring in de markt over de merknaam en beschikken de twee maatschappijen over verschillende vrachtvliegtuigen en bedienen ook andere markten.

Zo voert de Amerikaanse maatschappij de vrachtvluchten uit met twee kleine Beechcraft-vliegtuigen, terwijl ACE Belgium over B747-400F’s beschikt met een vrachtcapaciteit per vliegtuig die veertig keer groter is dan die van een Beechcraft.

Door de naamsverandering van de Belgische vrachtmaatschappij is de strijd nu bijgelegd in het voordeel van de Amerikanen.

CAL Cargo Airlines

ACE Belgium werd in 2017 opgericht en kreeg ruim een jaar geleden een Belgische vliegvergunning. Het bedrijf is een zusterbedrijf van het Israëlische CAL Cargo Airlines, dat zijn Europese basis heeft op Luik Airport. Zowel CAL als Challenge Airlines zijn eigendom van de Israëlische zakenman Offer Gilboa.