Volgens de Luxemburgse vakbond OGBL zullen er vanaf begin juli rond de 90 van de bijna 150 medewerkers bij het vrachtcentrum van DSV Panalpina in het Groothertogdom verdwijnen. Voor het ontslag is recent een akkoord bereikt tussen het expeditiebedrijf en de vakbond over een sociaal plan.

Eerder had DSV ingezet op het ontslag van ruim honderd medewerkers, aldus de bond. Daarnaast heeft OGBL de ‘morele toezegging’ gekregen van de Deense eigenaar dat ‘de DSV Panalpina-structuur actief zal blijven’ in Luxemburg.

Vertrekregelingen

Het management van de charterdivisie van Panalpina (Lucas Kuehner en Matthias Frey) moest in maart al het veld ruimen van de nieuwe Deense eigenaar.

Daarnaast was er al in februari van dit jaar een pakket aan maatregelen aangekondigd door DSV, waardoor het personeel in Luxemburg gebruik kan maken van onder meer vervroegd pensioen en vrijwillig vertrekregelingen om het personeelsbestand af te bouwen.

Blocked Space Agreements

OGBL stelt dat DSV vanaf 1 juli ‘een nieuw digitaal beheersysteem introduceert, waardoor het grootste deel van het personeel werkloos wordt.’ Maar het Britse vakblad Loadstar schrijft van verschillende bronnen te hebben vernomen dat DSV ook het bestaande vijfjarig contract met de Amerikaanse onderaannemer en vrachtcharteraar Atlas Air vanaf 1 juli niet zal verlengen.

De Denen zouden niet langer complete vrachtvliegtuigen willen huren, maar in de toekomst gebruik willen maken van goedkopere capaciteitsreserveringen (blocked space agreements) bij andere vrachtmaatschappijen. Daarbij wordt slechts een deel van de ruimte op een vrachtvliegtuig afgenomen.

Bij de invulling van de nieuwe opzet wordt door bronnen de naam genoemd van Qatar Airways Cargo, dat recent zijn vrachtvluchten uit Luxemburg Airport weghaalde door het hoge ziekteverzuim bij de vrachtafhandeling.

Logo verwijderd

Atlas Air heeft blijkens vluchtdata de laatste chartervlucht op Europa voor DSV Panalpina in februari van dit jaar gemaakt. Ook zou de Amerikaanse vrachtvervoerder met het oog op de beëindiging van het contract al het logo van Panalpina op een van haar B747-8F (‘the spirit of Panalpina’) hebben verwijderd. De maatschappij wil overigens geen commentaar geven op een mogelijke breuk met de expediteur.

DSV Panalpina laat in een reactie weten het charternetwerk van Panalpina nog steeds te zien als een ‘belangrijke propositie’ voor haar klanten. ‘We werken momenteel juist aan plannen om dit te versterken en uit te bouwen’, schrijft de expediteur, zonder dit nader toe te lichten.