Lufthansa boekte in het eerste kwartaal van 2020 een verlies van 2,1 miljard euro tegen een negatief resultaat van 342 miljoen euro een jaar geleden. De omzet daalde met 18% naar 6,4 miljard euro.

Het tweede kwartaal wordt nog veel slechter, stelt de directie, terwijl over de financiële prestaties voor het hele lopende boekjaar nog weinig zinnigs valt te zeggen. De directie waagt zich voorlopig niet aan een prognose, anders dan dat een forse daling van het bedrijfsresultaat wordt verwacht.

Overuren

De vraag naar vliegreizen droogde op door ingestelde reisbeperkingen en andere maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Lufthansa zag zich net als veel sectorgenoten genoodzaakt een groot deel van de vloot aan de grond te houden.

En waar de opbrengsten stilvielen, liepen de kosten door. Alleen de vrachtdivisie van de Duitse luchtvaartmaatschappij maakte overuren, maar mist door het stopzetten van de intercontinentale passagiersvluchten ook een deel van de vrachtcapaciteit in de buikruimte van deze vliegtuigen.

Banenreducties

Recent bleven 700 van de 763 vliegtuigen van Lufthansa aan de grond. In 2021 verwacht het bedrijf met 300 vliegtuigen minder te vliegen. Een jaar later zullen dit er 200 zijn. Tegen 2023 zal de vloot met honderd passagiersvliegtuigen zijn teruggebracht, stelt de luchtvaartmaatschappij.

Lufthansa wil de kosten ‘aanzienlijk’ verlagen. Details over banenreducties gaf de luchtvaartreus niet. Het bedrijf is verder bijna akkoord over een steunpakket van 9 miljard euro van de Duitse overheid. Daarbij staat Berlijn onder meer garant voor een lening van 3 miljard euro. Verder zal Duitsland een belang van 20% nemen in Lufthansa.

Verkoop

Om leningen en rente in de toekomst te kunnen betalen, zal Lufthansa zijn vrije kasstroom aanzienlijk moeten verhogen ten opzichte van de tijd van voor de crisis. Het is daarbij mogelijk dat de Duitsers bepaalde onderdelen gaan verkopen om geld op te halen. Het zou daarbij kunnen gaan om de onderhoudsdivisie.