Bij de zaak gaat het om vier nieuwe freighters, een B747-8F en drie B777F’s, die Volga-Dnepr bij de Amerikaanse vliegtuigfabrikant had besteld voor haar vrachtdochters en die begin dit jaar zouden worden afgeleverd.

Schadevergoeding

De status van die koopovereenkomst staat nu centraal, inclusief de vraag of de order eerder dit jaar wel of niet volledig door de Russen was geannuleerd. Boeing is van het laatste overtuigd en heeft al nieuwe kopers gevonden voor de vrachtvliegtuigen, die door het huidige gebrek aan belly-capaciteit in trek zijn bij airlines.

Volga-Dnepr wil die verkoop juist tegenhouden, omdat het claimt de order nooit definitief te hebben geannuleerd. Tevens wil het bedrijf schadevergoeding voor het mislopen van inkomsten.

Weggelopen

Boeing wijst er op dat Volga-Dnepr UK begin van dit jaar gewoon ‘is weggelopen’ van de deal omdat het de financiering niet rond kreeg door de slechte vraag naar vrachtcapaciteit in de markt, dalenden tarieven en de spanningen tussen China en de VS. Later in april herzag de Russische maatschappij dat besluit rond de annulering, maar toen was het al te laat, aldus Boeing.

De vliegtuigbouwer was toen al begonnen de vrachtvliegtuigen aan andere partijen door te verkopen. De advocaten van Boeing wijzen er tevens op dat Volga-Dnepr ook niet aan de diverse condities van de overeenkomst heeft voldaan om de leveranties alsnog te kunnen hervatten.

Opmerkelijk

Volga-Dnepr is met een vloot van bijna dertig vrachtvliegtuigen, hoofdzakelijk B747-400F’s en B747-8F’s, een van de grootste vrachtklanten van Boeing. Het is dan ook opmerkelijk dat de twee partijen het op een rechtszaak laten aankomen.