Latam heeft naast uitstel van betaling ook een kapitaalinjectie van 900 miljoen dollar gekregen van zijn grootaandeelhouders, de families Cueto en Amaro en Qatar Airways. Het is onduidelijk of Delta Air, dat sinds vorig jaar 20% van de aandelen bezit in de Chileense maatschappij, heeft deelgenomen aan deze extra financiële steun.

Latam zegt op dit moment nog 1,3 miljard dollar in kas te hebben, maar de solvabiliteit van de luchtvaartgroep verdwijnt snel door de lopende kosten, waartegen door de coronacrisis nauwelijks inkomsten staan. Het moest onlangs al rentebetalingen op een drietal leningen opschorten.

Schiphol en Brussels Airport

De luchtvaartmaatschappij, die met een aantal B767-freighters op de EU vliegt, zal zijn bestaande vluchten via Miami op onder meer Europa (Schiphol en Brussels Airport) voortzetten. De luchtvaartmaatschappij hoopt de komende tijd de schulden verder af te bouwen door een reorganisatie en door nieuwe financiers te zoeken. Staatssteun is voorlopig niet aangevraagd.