Daarmee kwam 43,5% van alle vliegbewegingen (4242) vorige maand op Schiphol geheel voor rekening van de vrachtsector. Normaliter ligt dat percentage op iets onder de 3% van alle vluchten.

Qatar Airways

Het aantal vrachtvluchten had volgens analisten makkelijk over de tweeduizend bewegingen kunnen komen in april als het ministerie van Infrastructuur de afgelopen maand de landingsrechten voor extra vrachtvluchten van onder meer Qatar Airways Cargo niet had geweigerd.

Qatar was van plan met het oog op de coronacrisis 25 extra vrachtvluchten op Nederland uit te voeren per week, maar kreeg geen vergunning omdat de vluchten niet zouden voldoen aan de gestelde eisen van het ministerie voor een tijdelijke versoepeling van het toegangsbeleid. Ook andere vrachtcharteraars werden door het ministerie naar het buitenland verwezen.

Het aantal passagiersvluchten nam op Schiphol intussen in april met 91% af, terwijl het aantal passagiers met 97% reduceerde van 6,1 miljoen naar bijna 127.000 reizigers.

Vrachtoverslag

De vrachtoverslag op Schiphol leed ook onder het wegvallen van de passagiersvluchten, die normaliter goed zijn voor 45% van de vrachtcapaciteit op de luchthaven. Zo daalde het vervoer met 16,4% naar ruim 93.000 ton in april. Dat verlies had tot nul kunnen worden gereduceerd indien het ministerie meer extra vrachtvluchten had toegestaan.

Over de eerste vier maanden van het jaar sloeg Schiphol 443.109 ton over, een verlies van 13% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Over die periode steeg het aantal vrachtvluchten met 14% naar 5258 vliegbewegingen.

Bellycapaciteit

De vervoersstatistieken van Schiphol over de eerste volle maand van de lockdown laten verder zien dat de importvolumes met 25% daalden naar 48.000 ton in april en de export een verliespercentage van 27% had en uitkwam op 45.219 ton.

Uit de analyse van deze verliespercentages blijkt dat de vrachtvluchten rond de helft van de verloren bellycapaciteit op Schiphol hebben kunnen compenseren.