Dat stelt de Nederlandse luchtvrachtanalist WorldACD in zijn laatste maandrapport. De mondiale luchtvrachtinkomsten namen vorige maand met maar liefst 36% toe vergeleken met dezelfde maand in 2019 door de gestegen vrachttarieven, stellen de onderzoekers. Dat is vooral voor de vrachtmaatschappijen die geen passagiersvliegtuigen hebben een behoorlijke winstbonus.

De omzetstijging in april vertegenwoordigd een verbetering van de marge met 99% vergeleken met dezelfde periode in 2019, aldus WorldACD. Afgezet tegen de maand maart nam de omzet in april met meer dan een kwart toe, ofschoon de tonnages een krimp lieten zien van bijna 23%. Dat is alleen te verklaren door de sterk gestegen gemiddelde opbrengsten (63%) vorige maand, aldus WorldACD.

Er was in april vooral vraag naar capaciteit voor farmaceutica en high-tech, stelt de analist verder. De inkomsten in deze twee sectoren stegen respectievelijk met 116 en 71% vergeleken met 2019. Daarnaast was het opvallend dat de vraag naar het vervoer van grote zendingen van meer dan vijf ton groot bleef.  Dat zette verder druk op de beperkt beschikbare vrachtcapaciteit.

Dieptepunt

Vrachtanalist Clive Data Services schat in zijn rapport over de maand april dat het verlies aan belly-capaciteit (45% van de totale vrachtruimte) heeft gezorgd tot een verlies van 39%.

Ofschoon directeur Niall van de Wouw ‘het nog te vroeg te vroeg vindt’ voor harde conclusies ziet hij toch in de volumecijfers over de laatste twee weken van april een aanwijzing dat het dieptepunt is bereikt en het vrachtvolume weer iets aantrekt (4 procentpunt verbetering van de beladingsgraad naar 67%).

De andere positieve ontwikkeling voor de vrachtvervoerders is dat de tarieven zich ondanks de lichte groei in volume nog steeds op een hoog niveau bevinden.