De transportstatistieken voor de maand april, toen de luchtvaartgroep door de crisis nagenoeg de hele vloot aan de grond hield, stonden eigenlijk voor maandag gepland. Alleen op vrachtgebied blijven de zes vrachtvliegtuigen (vier B747-400’s en twee B777-200’s) van Air France-KLM overuren maken.

Daarnaast heeft KLM door de grote vraag naar capaciteit ook twee afgedankte B747-400 Combi’s weer teruggehaald en zijn enkele B777-300P’s geschikt gemaakt voor vrachtvervoer. Daarmee kan Air France-KLM rond de 15 tot 20% van de oude vrachtcapaciteit aan de markt leveren.

Verlies

De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij sloot het eerste kwartaal af met een verlies van 1,8 miljard euro. Daarbij werd gewaarschuwd voor een nog minder tweede kwartaal. Op vrachtgebied zakte de omzet met 15% naar iets minder dan een half miljard euro.

Om de twee luchtvaartmaatschappijen binnen de groep van de ondergang te redden, heeft Frankrijk maximaal 7 miljard euro steun toegezegd aan Air France. Over 2 tot 4 miljard euro noodsteun vanuit Den Haag aan KLM wordt nog onderhandeld.