De eerste stap in deze uitverkoop werd vorige week genomen met de verkoop van Panalpina Airflo voor een onbekend bedrag aan Dutch Flower Group (DFG), dat al minderheidsaandeelhouder was in deze bloemenexpediteur. In feite gaat het bij de deal om het terugkopen van de aandelen door DHG, dat eind 2015 een meerderheidsbelang in het logistieke dochterbedrijf verkocht aan Panalpina om zich meer te kunnen concentreren op de kernactiviteit: de handel in snijbloemen en planten, aldus destijds topman Marco van Zijverden van DFG.

Panalpina Airflo verricht de afhandeling en het vervoer van snijbloemen, vooral rozen, tussen Kenia, een van de grootste bloemenproducenten ter wereld, en de bloemenveiling van Aalsmeer.

De terugkoop van de aandelen in Airflo moet nog worden goedgekeurd door de lokale mededingingsautoriteiten in beide landen, maar de verwachting van de marktpartijen is dat het groene licht al de komende maanden zal worden gegeven. Bij Airflo werken ruim 250 personeelsleden. Dat waren er ruim vier jaar geleden 170.  Blijkens een toelichting op de overname door DHG zal het management van Airflo, Pim de Wit (Nederland) en Peter Verner Kristensen (Kenia), ook na de acquisitie het bedrijf blijven aansturen.

Groeiwens

Panalpina kocht Airflo eind 2015 om in navolging van de Zwitserse concurrent Kuehne + Nagel, dat eerder J. van de Put Fresh Cargo Handling op Schiphol had overgenomen, groot te worden in de mondiale bloemen- en verslogistiek. Die nieuwe activiteiten moesten tevens het omzetverlies compenseren dat Panalpina eerder leed in de logistieke diensten voor de olie- en gassector.

Airflo, dat in Kenia de tweede luchtvrachtexpediteur van het land is, verzorgde destijds met 170 medewerkers wekelijks zo’n 1.500 geconditioneerde consolidaties. In totaal ging het daarbij op jaarbasis om 40.000 ton aan snijbloemen, hoofdzakelijk rozen.

Volgens de toenmalige topman Peter Ulber van Panalpina kon de Zwitserse expediteur met de overname van Airflo een ‘belangrijke speler’ worden in de Keniaanse bloemenmarkt, die grotendeels door Nederlandse telers en handelaren wordt gecontroleerd. Panalpina werd daarmee tevens een grote tegenspeler van een andere Zwitserse expediteur, Kuehne + Nagel, dat in de door Nederlandse handelaars gecontroleerde mondiale bloemenhandel de grootste expediteur is.

Interfresh

Na de koop van Airflo en het eraan gelieerde Air Connection werd door Panalpina in een kort tijdsbestek een breed scala aan logistieke dienstverleners in de perishable-industrie aangekocht. In Nederland waren dat verder Interfresh Airfreight Handling (Schiphol) met de zusterbedrijven Fresh Cargo Connection en Dutch Cargo Connection, in september 2017.

Interfresh beschikt met de zusterbedrijven over een eigen wagenpark, koelopslag en douaneafhandeling op Schiphol en handelde op jaarbasis rond de 20.000 ton aan perishables af. Het bedrijf was eigendom van directeur-oprichter Sonja Kauffman. Zij bleef als hoofd perishables van Panalpina Nederland aan het bedrijf verbonden.

Nog geen twee maanden later kochten de Zwitsers ook het expeditiebedrijf Adelantex en zusterbedrijf AD Handling in de Belgische markt van het management: Jozef Mergan, Kris Poels, Jellen Bosmans en Igor Vandyck. Adelantex was onder meer actief op de luchthavens van Luik, Brussel en Oostende. Adelantex was met zo’n 75.000 ton aan import (fruit, vis, bloemen, en groente) een majeure overname in de perishable-markt in de Benelux.

Via de overname kreeg Panalpina tevens een eigen afhandeling, douane-inklaring en Europees vervoer op een groot aantal Belgische luchthavens in handen. Bij het bedrijf, dat tweehonderd grote Europese importeurs bediende met versproducten, werkten destijds zo’n vijftig medewerkers.

Ook in andere perishable-markten, zoals in Zuid-Afrika (Kaapstad en Johannesburg) met het bedrijf Skyservices en in Duitsland (Cool Chain Group) werden grote acquisities gepleegd om de mondiale marktpositie in de verslogistiek te versterken. Dat acquisitiebeleid zorgde er voor dat Panalpina in de luchtvrachtmarkt de volumes de laatste vier jaren sterk zag stijgen.

Winstmarge

Analisten verwachten dat DSV ook voor deze onderdelen op korte of lange termijn nieuwe eigenaars zoekt. In de niche-markt perishables zijn de marges laag, de risico’s groot en de volumes omvangrijk, terwijl er hoge eisen worden gesteld aan het specialistisch geconditioneerd vervoer van de versproducten.

Daarnaast verwisselen de importeurs graag voor lagere prijzen van dienstverlener. Het is dan ook een markt die DSV als grote netwerkexpediteur niet in ziet als kernactiviteit. De Denen meten zich liever met het generieke netwerk van DHL Global Forwarding, dat ook nauwelijks actief is in de perishables.