Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) opende op 14 april na een oproep van de Europese Commissie de deur voor alle vrachtmaatschappijen op Schiphol voor extra vluchten in het kader van de coronacrisis. Daarbij stelde zij wel de aanvullende eis dat ‘een substantieel deel’ van de vervoerde vracht per toestel moest bestaan uit medische en andere cruciale goederen.

Dat woordje ‘substantieel’ blijkt nu het grote struikelblok te zijn voor Qatar Cargo om de beoogde zestien extra vrachtvluchten per week uit te voeren op Schiphol. Want in de praktijk eist het ministerie dat minstens 51% van de goederen aan boord van de vrachtvliegtuigen uit noodgoederen voor het bestrijden van het coronavirus moeten bestaan, aldus de bron.

Omdat het bij de vrachtdiensten van Qatar Cargo gaat om een grote mix aan goederen, is aan dat criterium moeilijk te voldoen. ‘Het komt er gewoon op neer dat de deur slechts op een kier is gezet, niet meer.’

Qatar Airways had boven de reguliere negen vrachtvluchten in de week op Nederland nog eens extra zestien vluchten willen uitvoeren op Schiphol. Uiteindelijk werden er door het ministerie na 14 april slechts vijf extra vrachtvluchten in de week goedgekeurd voor Qatar Airways, stelt de bron. ‘Zij zitten nu op 14 vluchten in plaats van de 25 vluchten in de week op Schiphol. De rest wordt nu uitgevoerd op luchthavens als Luik, Oostende, Brussel en een beetje Maastricht Airport.’

KLM

Waarom het ministerie de deur voor Qatar Airways Cargo grotendeels dichthoudt op Schiphol is onduidelijk. Eerder waren er onbevestigde berichten dat dit zou zijn gebeurd onder druk van KLM om de vrachtoperatie van de homecarrier te beschermen. Maar bij de vluchten van Qatar Airways gaat het om diensten die eerder op Luxemburg Airport werden uitgevoerd en los staan van de marktpositie van KLM op Schiphol.

‘Die vluchten hebben dan ook geen enkel gevolg voor de vrachtverkoop van KLM’, stelt de bron. Hij wijst er verder op dat de Nederlandse maatschappij met nog maar vier vrachtvliegtuigen en de meeste passagiersvliegtuigen aan de grond ook nauwelijks meer meetelt in de internationale luchtvrachtsector. ‘De vraag is dan ook wat de overheid hier nu echt wil beschermen. Zeker niet de banen in de vrachtloodsen op Schiphol.’

Het ministerie van Infrastructuur was niet bereikbaar voor commentaar.