Ook gaat het bij de afhandelingsbedrijven om miljoeneninvesteringen als straks de helft van de vrachtafhandeling op de mainport op de schop gaat. Betere communicatie van het vastgoedbedrijf van Schiphol richting haar klanten en vooral de luchtvrachtsector zou hier op zijn plaats zijn. De verhuizing raakt immers de complete branche.

Is het uitstel van 9 tot 12 maanden een ramp? Op de korte termijn niet. Vrachtafhandelaars geven juist aan dat zij voorlopig met het oog op de coronacrisis ‘wel wat anders aan hun hoofd hebben’. Daarbij wordt er ook op gewezen dat deze bedrijven, het hart van de luchtvrachtindustrie, nog handen vol werk hebben aan het afhandelen van de vrachtvliegtuigen die nu rond de klok medische hulpgoederen naar Schiphol vliegen. De situatie is dan ook geheel anders als bij de zusterbedrijven in de bagageafhandeling die al per brief om staatssteun hebben gevraagd.

Een pas op de plaats bij de verhuizing geeft ook de vrachtafhandeling even rust en daarmee lopen de belangen van Schiphol, dat het gros van de verhuis-, sloop- en nieuwbouwkosten draagt, synchroon met die van vrachtafhandeling. Er zit echter een addertje onder het gras. Het is namelijk niet de eerste keer dat Schiphol bij een crisis aan de handrem heeft getrokken en er uiteindelijk van uitstel gewoon afstel kwam. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld KLM Cargo zijn vrachtzendingen nog deels afhandelt in een loods die meer dan een halve eeuw oud is. Andere vrachtloodsen op Schiphol Centrum zijn meer dan dertig jaar oud. Dat past eigenlijk niet bij een luchthaven die zich op vrachtgebied siert met de titel Smartgate.

Het is dan ook te hopen dat partijen binnenkort de draad weer oppakken en de pauzeknop niet ingedrukt laten, want deze crisis – hoe erg ook – biedt ook kansen om in tijden van relatieve rust de noodzakelijke investeringen te doen in onder meer de vrachtafhandeling. Niet alleen krijgt Schiphol daardoor de beschikking over moderne afhandelingsfaciliteiten, maar is tegelijkertijd de complete vrachtafhandeling straks gebundeld op Schiphol Zuid-Oost en niet zoals nu versnipperd.

Dat biedt grote synergie-voordelen voor de bedrijven en maakt zelfs een verregaande onderlinge samenwerking mogelijk om kosten te drukken in een sector waar de winstmarges flinterdun zijn. Verder kan de vrachtafhandeling op Schiphol via de concentratie op een plek nog beter worden beveiligd.

Daarnaast is de verhuizing ook een goed signaal naar de buitenwacht dat Schiphol weer investeert in de luchtvrachtsector, die er de laatste jaren met de vrachtstop (20% minder vrachtvluchten) en de ontmanteling van de vrachtvloot van Martinair Cargo bekaaid van af is gekomen.