Volgens Calhoun wordt elk aspect van het bedrijf geraakt door de coronacrisis. Zo is de vraag naar vliegtuigen en diensten van Boeing minder, nu maatschappijen wereldwijd hun passagiersvliegtuigen aan de grond houden. Verder kampt Boeing met vertraagde levering en vragen klanten om uitstel als het gaat om onderhoud van toestellen.

Stofkam

Gelet op de ‘nieuwe marktrealiteit’ onderneemt Boeing verschillende acties om de pijn te verzachten. Zo wordt de productie van commerciële toestellen verlaagd en gaat het bedrijf met een stofkam door de eigen organisatie heen.

Om de liquiditeit op korte termijn onder controle te krijgen, heeft Boeing een kredietfaciliteit aangeboord. Daarnaast werden operationele kosten verlaagd en werden een aandeleninkoopprogramma en dividenduitkeringen opgeschort. Verder leverden bestuurders van Boeing salaris in.

Verlies

De vliegtuigbouwer sloot het kwartaal af met een omzet van 16,9 miljard dollar, bijna een kwart minder dan een jaar eerder. Onder de streep resteerde een verlies van 641 miljoen dollar. In het eerste kwartaal van 2019 boekte het bedrijf nog een winst van 2,1 miljard.

Boeing werkt ook nog altijd aan het weer in de lucht krijgen van de 737 MAX-toestellen, die om veiligheidsredenen al meer dan een jaar aan de grond worden gehouden. Het bedrijf heeft ook nog voor 439 miljard dollar aan werk op de plank liggen. Zo zitten er nog vijfduizend commerciële toestellen in de pijplijn, ondanks de reeks annuleringen van bestellingen de laatste tijd.