Dat zijn tarieven die overeenkomen met wat vrachtmakelaars op Schiphol nu aangeven als ‘gangbare prijzen’ voor charters om beschermende medische goederen naar Noord-Amerika en Europa te krijgen.

De gemiddelde marktprijzen liggen bij FIS tussen Hongkong en Europa een stuk lager en kwamen deze week uit op 4,66 dollar per kilo. Vanaf Hongkong naar Noord-Amerika lagen die doorsnee-tarieven op 5,16 dollar per kilo, een afname van zelfs 5%, aldus FIS.

Weinig progressie

De TAC-index zit daar met een gemiddelde kiloprijs vanuit Shanghai naar Noord-Amerika bijna de helft onder met 7,59 dollar per kilogram. Richting Europa gaat het om een prijs van 8,80 dollar, maar hier zit sinds vorige week nauwelijks (+1,6%) nog progressie in de tarieven.

Hoe FIS en TAC tot verschillende prijsindicaties komen, is niet duidelijk. Vraag is ook of die gemiddelden nog wel een reflectie zijn van de werkelijke marktomstandigheden op de belangrijke intercontinentale luchtvrachtroutes, waar vooral overheden nu capaciteit opkopen voor de import van de noodzakelijke medische goederen zoals beschermende kleding voor het personeel in de gezondheidszorg.

Prijzengala

FIS stelt verder dat geen enkele indicatie is te geven wanneer er een einde komt aan het huidige prijzengala. Ook is onduidelijk of die wordt gevolgd door een vraaguitval of dat ons zelfs een volgende transporthausse staat te wachten als de autoindustrie in Europa na de lockdown weer geheel open gaat.