Een B777 in een passagiersuitvoering met een capaciteit van veertig ton levert nu per vlucht al gauw 400.000 euro op aan de airline, aldus een vrachtmakelaar op Schiphol. Dat zijn kilotarieven van 10 euro per kilo, vijf keer het gangbare tarief. Een vrachtversie van de B777 (maximale capaciteit 110 ton) uit Shanghai kost de inkopende partij tegenwoordig al gauw 1,1 tot 1,2 miljoen richting Europa. ‘Dat was tot voor kort nog vier tot vijf ton. Per vlucht is dat 700.000 euro extra. Reken dan maar eens de extra inkomsten uit op twintig vluchten per week.’

‘Het is niet meer normaal, wat hier nu in de luchtvrachtsector op Schiphol gebeurt’, onderstreept hij. Zelf heeft de manager al eind maart de omzet gehaald voor zijn bedrijf die hij vorig jaar voor het gehele boekjaar behaalde. Hij haalt nu alles uit de kast om de markt te blijven bedienen. Daarvoor heeft hij nu ook een aantal vrachtvliegtuigen voor eigen rekening ingehuurd. Dat risico durft hij nu met de ‘waanzinnige’ tarieven wel aan.

Daarbij wordt het voor de luchtvaartmaatschappijen en subcontractors steeds moeilijker om snel in te spelen op de grote behoefte bij onder meer de overheden. ‘Twee weken van tevoren boeken, is geen uitzondering meer. En dat is zelfs geen garantie meer.’

Railvervoer

Voorlopig verwacht hij dat de tarieven nog wel even ‘zullen pieken’ en dat het prijzencircus nog zal aanhouden. ‘De capaciteit is gewoon te beperkt en zijn vervoersalternatieven nog maar beperkt aanwezig.’

Verder is het nog maar de vraag hoe lang de vrachtvliegtuigen rond de klok in de lucht kunnen blijven hangen. Zo bleek recent al uit een studie van consultant Seabury dat de internationale vrachtvloot rond de 20% meer vlieguren heeft gemaakt in maart vergeleken met de eerste maand van 2019. Uiteindelijk zullen de vrachtvliegtuigen voor het noodzakelijke onderhoud aan de grond moeten blijven, wat de druk op de capaciteit hoog houdt.

Intussen proberen partijen in het spoorvervoer een graantje mee te pikken door kilotarieven te verstrekken tussen China en Europa, die doorgaans alleen in de luchtvrachtmarkt worden gebezigd. Zo biedt het Britse Davies Turner nu tarieven aan van 0,24 dollar per kilo bij een vrachtboeking van minimaal 120 dollar op hun wekelijkse expresdienst van Xi’an naar Duisberg. De transitotijd is doorgaans 22 tot 24 dagen, maar sommige treinen hebben het in recordtijd van 17 dagen gered, aldus het bedrijf. Dan moet wel ook alles meezitten.

Recent is China echter begonnen de railgoederentreinen extra te controleren nadat medische exportzendingen niet waren voorzien van de juiste douanepapieren. Dat levert nu weer vertragingen op.