Qatar Airways liet twee weken geleden aan de luchtvrachtmarkt weten dat het met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat overeenstemming had bereikt om tijdelijk met het oog op de coronacrisis het aantal vrachtvluchten fors te verhogen op Nederland: van 9 vluchten in de week naar 34. Daarvan zouden er 27 op Schiphol en 7 op Maastricht Aachen Airport worden uitgevoerd.

Dat akkoord volgde op problemen bij de vrachtafhandeling van Qatar Airways op de Europese vrachthub in Luxemburg door het hoge ziekteverzuim op de luchthaven van het Groothertogdom.

Vlak voordat de extra vluchten vorige week zouden beginnen op Schiphol, liet de coördinator luchtvaartrechten van het ministerie in een schrijven aan Qatar Airways (in het bezit van Nieuwsblad Transport) verrassend weten ‘dat het niet mogelijk was om de additionele vluchten goed te keuren’ boven de negen vluchten die al in de bilaterale luchtvaartovereenkomst tussen Qatar en Nederland waren toegestaan ‘plus drie extra vluchten per kwartaal’. Verder werd Qatar Airways door het ministerie gewezen op alternatieven op de regionale luchthaven van Maastricht.

Tekst loopt door onder afbeelding.

Maastricht Airport

Qatar Airways heeft intussen een klein deel van de geplande vluchten voor Schiphol inderdaad naar Maastricht Airport verplaatst, waar het aantal nu op twaalf in de week ligt. Het gros is uitgeweken naar Belgische luchthavens, waaronder Brussel Airport en Oostende Airport, melden bronnen.

Waarom Nederland de rechten heeft geweigerd in de huidige crisis rond covid-19 is partijen niet duidelijk. Aan een tekort aan slots op Schiphol kan het niet liggen, nu 90% van de passagiersvluchten zijn weggevallen.

Brancheorganisatie ACN op Schiphol heeft vorige week vragen gesteld aan het ministerie wat de precieze overwegingen zijn voor de weigering, maar heeft nog geen antwoord ontvangen, zegt directeur Maarten van As. ‘Het analyseren en maken van beleidslijnen lijkt veel tijd te kosten’, voegt hij eraan toe.

Coulance

Van As wijst er verder op dat luchtvracht in deze crisis heel belangrijk is. ‘In eerste instantie voor medicijnen en hulpmiddelen, maar daarnaast en met name daarna om de economie weer op gang te krijgen. Wij onderschrijven daarom de oproep van de Europese Commissie aan lidstaten om met coulance om te gaan met de aanvragen van vrachtcarriers.‘ Hij dringt ook aan op een snelle uitwerking van de EU-richtlijn door Den Haag.

Het ministerie moest bij navraag door deze krant dinsdag voorlopig het antwoord schuldig blijven. In de markt wordt er intussen op gewezen dat KLM ‘de kwade genius achter de schermen’ zou zijn om zoveel mogelijk extra vrachtvluchten van buitenlandse carriers te weigeren.

Dat wordt door andere partijen weer tegengesproken. ‘Er is nu voldoende vrachtaanbod voor iedereen. In China moeten verladers nu vaak zeven dagen wachten om een plekje te krijgen op een vliegtuig. Iedereen schreeuwt nu om ruimte. Bovendien gaat het bij de extra vrachtvluchten van Qatar Airways om vluchten die eigenlijk via Luxemburg zouden worden afgehandeld in Europa. Ze halen dan ook niets weg bij KLM.’

Triest voor woorden

Ook andere buitenlandse vrachtmaatschappijen klagen intussen dat zij ondanks de oproep van de Europese Commissie maar mondjesmaat rechten kunnen krijgen voor noodzakelijke hulpvluchten met medische goederen op Schiphol.

‘Je zou denken dat het beleid van de Nederlandse luchtvaartautoriteiten er op gericht zou zijn om zonder problemen dit soort vluchten toe te laten, aangezien KLM nauwelijks nog vrachtvliegtuigen heeft.’ stelt een vrachtmanager van een Europese charteraar.

‘Ik vind dit te triest voor woorden. Ik heb nogal wat pressie moeten gebruiken om toestemming te krijgen om tenminste een aantal vluchten uit te voeren. Wij brengen hulpgoederen uit China naar Europa. Overal zijn wij welkom: Londen, Frankfurt, Rome, Milaan en Parijs. Behalve op Schiphol. De minister van Infrastructuur laat zich de les lezen door een Franse airline’, stelt hij.