Onder de noemer Project Airbridge worden nu 25 vrachtvluchten uitgevoerd in opdracht van Federal Emergency Management Agency (Fema) en de White House Coronavirus Taskforce. UPS treedt daarbij op als uitvoerder van vluchten, maar zorgt als vrachtbroker ook voor de huur van vliegtuigen bij andere partijen.

De 25 vluchten vertegenwoordigen een capaciteit van vijftienhonderd ton, aldus UPS. Dat staat gelijk aan zo’n veertien vluchten met een B747-vrachtjumbo.

Kalitta Airways

Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft tevens een groot aantal Amerikaanse vrachtmaatschappijen ingeschakeld om farmaceutica en medische hulpgoederen naar de VS te vliegen. Het gaat om maatschappijen als Kalitta Airways, die onderdeel zijn van de Amerikaanse strategische vrachtvloot.

In tijden van oorlog en noodsituaties kan Washington een beroep op die maatschappijen doen. Het voordeel voor de Amerikaanse belastingbetaler is dat de vloot tegen een vast chartertarief wordt ingehuurd en de overheid niet de hoge prijzen in de huidige markt behoeft te betalen.

Kilotarief van 15 euro

Marktpartijen melden dat bijna alle vrachtvliegtuigen nu overuren maken om voldoende noodzakelijke medische goederen aan te voeren in Europa en Noord-Amerika. Daardoor zijn de chartertarieven meer dan verdrievoudigd.

Zo levert een vrachtvlucht tussen Schiphol en  Los Angeles 1,5 miljoen euro op tegen 400.000 euro enkele maanden geleden, aldus een makelaar op Schiphol. Passagiersvluchten met een B777-300 met veertig ton aan boord kosten rond de 600.000 euro, vanaf China naar Europa. Dat komt neer op kilotarief van 15 euro.