De twee combi’s, waar zonder passagiers maximaal vijftig ton mee kan worden vervoerd, zijn door Philips Medical gehuurd en zullen de komende zes tot acht weken tussen China en Nederland pendelen om noodzakelijke medische apparatuur en andere benodigdheden te vervoeren.

Het gaat daarbij om twee vluchten in de week naar Peking en drie keer naar Shanghai. Daarmee ontstaat rond de 250 ton aan extra vrachtcapaciteit per richting per week, aldus KLM.

De vrachtvluchten worden uitgevoerd naast de bestaande diensten van de zogeheten ‘skeleton dienstregeling’, die sinds 29 maart van kracht is bij KLM op China. Het gaat daarbij om twee vluchten in de week met de B787 en twee met de B777 op Shanghai en Peking.

Noord-Amerika

De vier vrachtvliegtuigen KLM/Martinair zijn nu onder meer actief op de Noord-Atlantische routes, waar ze voor Philips een luchtbrug onderhouden vanuit Schiphol naar distributiepunten van het bedrijf in de VS. De vrachtvliegtuigen blijven tevens bloemen vliegen op Zuid-Atlantische routes en op Afrika, aldus KLM.

Op het uit de vloot halen van de B747-combi’s was enorm veel kritiek vanuit de vrachtmarkt, omdat het vliegtuigtype zonder passagiers nog rendabel is in te zetten. Vooral nu er door het wegvallen van 90% van de passagiersvluchten veel belly-capaciteit is verdwenen.

KLM verdedigde vorige maand het besluit om de B747-400 Combi’s vervroegd af te stoten met het argument dat met dat vliegtuigtype niet meer winstgevend was te vliegen.