Verder worden nog eens twaalf zogeheten intercontinentale passagiersvliegtuigen en elf kleinere A320’s voor het intra-Europese verkeer uit de vloot genomen. Behalve het terugbrengen van de capaciteit, staakt Lufthansa definitief de activiteiten van prijsvechter Germanwings. Over die optie werd al voor de crisis nagedacht.

Verder wordt het netwerk van dochter Eurowings, dat zich ook op het goedkopere marktsegment richt, ingeperkt. Ook hier worden toestellen buiten gebruik gesteld. Op termijn zal ook ingegrepen worden bij de vloot van de dochterbedrijven Austrian Airlines en Brussels Airlines.

Noodsteun

Volgens Lufthansa kan het nog maanden duren voordat reisrestricties wereldwijd worden opgeheven. Daarnaast duurt het volgens de maatschappij nog jaren alvorens de luchtvaart zich wereldwijd volledig heeft hersteld van de crisis.

Om de situatie het hoofd te bieden, praat Lufthansa met overheden in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk over noodsteun. Mogelijk dat de Duitse overheid een belang neemt in het bedrijf.

Liquiditeit

Naar verluidt heeft Lufthansa de beschikking over iets meer dan 5 miljard euro aan liquiditeit. Het bedrijf maakt maandelijks naar schatting 1 miljard euro aan kosten.