De luchtvaartcombinatie heeft naar eigen zeggen nog zes miljard euro in kas, maar heeft desondanks snel hulp nodig van de Franse en Nederlandse staat. De directie is daarover in gesprek met de overheden van de landen, die beide 14% van de aandelen bezitten. In welke vorm de steun wordt gegeven, is nog onduidelijk.

Overheidsgaranties

Air France-KLM was al in gesprek met verschillende banken over miljarden euro’s aan noodkredieten, waar vervolgens de Nederlandse en Franse overheid garant voor moeten staan. Dat betekent dat als het concern onverhoopt niet zou kunnen terugbetalen, de overheden en daarmee de belastingbetaler voor de schulden opdraaien.

Minister Wopke Hoekstra (Financiën) bevestigde eind vorige week dat Nederland intensief contact heeft met Frankrijk over Air France-KLM. ‘We zijn samen aandeelhouder en vinden het samen belangrijk dat het bedrijf door deze lastige fase komt.’

Tweede Kamer stelt voorwaarden

Intussen melden diverse politieke partijen in de Tweede Kamer tegenover Nu.nl dat staatssteun aan KLM niet onvoorwaardelijk mag zijn. GroenLinks wil meer zeggenschap als er overheidssteun nodig is. De SP noemt nationaliseren dan rechtvaardig, ‘want dan kun je harde voorwaarden stellen dat niemand wordt ontslagen’.

D66 stelt ook eisen aan een eventuele steun zoals duurzaamheid, geen bonussen of hoge topbeloning. De PVV was altijd al voorstander van een genationaliseerde KLM, maar vraagt zich nu af hoe de staatssteun wordt gefinancierd.