FIS meldt dat in de laatste week van maart de gemiddelde vrachtprijzen vanuit Shanghai Airport naar Europa met ruim 21% stegen naar 4,58 dollar, terwijl de airlines voor een kilo uitgaande vracht voor Noord-Amerika 5,72 dollar toucheerden, een toename van 12,6%.

Daarmee liggen de prijzen aanzienlijk hoger dan tijdens de piekperiode voor de kerstdagen, aldus FIS. Op specifieke routes zoals bijvoorbeeld Shanghai naar Frankfurt Airport, de grootste Europese vrachtluchthaven, was de stijging met 56% aanzienlijk hoger.

Record

De TAC-Index laat over vorige week op de route Shanghai naar Noord-Amerika een hogere prijsstijging zien dan FIS. De stijging ligt bij TAC op 15%. Daarbij ligt de gemeten kiloprijs met 6,59 dollar per kilo ook aanzienlijk hoger. TAC wijst erop dat het tarief nog nooit zo’n hoog niveau heeft bereikt sinds TAC in 2016 begon met de prijsindex. Het laatste record lag in november van het vorig jaar.

De vrachtprijzen tussen Shanghai en Europa zijn eind maart met ruim een kwart gestegen naar 5,15 per kilo, ook een nieuw record, terwijl de tarieven vanaf Frankfurt Airport en Noord-Amerika binnen een week met ruim 40% omhoog zijn geschoten naar een gemiddeld niveau van 4,18 dollar, aldus TAC. Vanaf Chicago naar Europa was er intussen sprake van minder sterke prijsverhogingen: +13% naar 2,33 dollar per kilo.

Afvlakking

TAC meldt verder dat de vrachtprijzen vanaf Hongkong, de grootste luchtvrachthaven van China, op Europa vorige week op 4 dollar uitkwamen. Dat was een toename van 15,6%. Een kilo van Hongkong naar de VS leverde 5 dollar op, een toename van iets minder dan 10%.

De twee analisten spreken verder van een erg volatiele tarievenmarkt en waarschuwen dat de vraag de komende weken scherp kan dalen als de VS en Europa door de coronamaatregelen langzaam in een recessie terecht komen. De eerste tekenen van een afvlakking van de vraag zijn al zichtbaar, aldus de consultants.