Delta, American Airlines, United, Air Canada, Latam, Emirates, Qatar Airways, Etihad, Virgin Atlantic, Lufthansa, Austrian Airlines, IAG Group airlines, China Eastern, Korean, Cathay Pacific en Air India zijn een aantal van de luchtvaartmaatschappijen die nu ‘out of the box’-oplossingen bedenken om de vrachtlogistiek te helpen, nu de meeste vluchten met passagiers voor onbepaalde tijd zijn opgeschort. Er is al een nieuwe term bedacht voor passagiersvliegtuigen met alleen vracht aan boord: ‘passenger freighters’.

Veiligheidsregels

Boeing wijst de airlines erop bij het vervoer van cargo op passagiersstoelen altijd eerst contact te zoeken met de luchtvaartautoriteiten om te checken of aan alle nationale veiligheidsregels zoals brandpreventie, rookmelders en restricties is voldaan voor het bepaalde type vliegtuig.

De fabrikant verwijst ook naar specifieke regels van de Amerikaanse luchtvaartdienst FAA, voor het vervoer van vracht in de passagierscabine, vervat in de richtlijn 14 CFR 121.285. Daarin zijn regels opgenomen hoe lading op passagiersstoelen kan worden bevestigd en gezekerd en niet mag worden vastgesjord aan een ander voorwerp in het vliegtuig of een andere stoel.

Verder zijn er specifieke gewichtrestricties. Zo mag een zending op een stoel niet zwaarder zijn dan 77,1 kilo en behoort het zwaartepunt (centre of gravity) van de lading vergelijkbaar te zijn met dat van een passagier of daar onder te liggen.

Boeing zegt dat het de huidige trend van de ‘passenger freighters’ nauw in de gaten houdt en met aanvullende richtlijnen komt voor het vrachtvervoer ‘in de passagierscabine met of zonder stoelen’.

El Al

Zo heeft ook het Israëlische El Al met het oog op meer vrachtcapaciteit op de passagiersvliegtuigen drastische maatregelen genomen. Zo zijn op twee van de B777-200’s alle stoelen eruit gesloopt om meer ruimte te krijgen voor vrachtzendingen.

Door de maatregel wordt de capaciteit van het passagiersvliegtuig verhoogd naar vijftig ton. Omgerekend in volume gaat het om tweehonderd kubieke meters, aldus El Al na zorgvuldige metingen. Een B777 in vrachtuitvoering kan rond de honderd ton transporteren.

Meer ruimte is nodig nu de vraag naar medische goederen en farmaceutica piekt en El Al maar over een bescheiden vrachtvloot beschikt. De stoelen zijn voorlopig even niet nodig vanwege de coronacrisis. Wegens het ontbreken van zogeheten rollerbedden, verstevigde laadvloeren en speciale laaddeuren op de passagiersvliegtuigen, is de cabine overigens niet geschikt voor standaard luchtvrachtpallets en containers.