Qatar Airways Cargo maakt daarbij gebruik van B777F’s en B747-400F’s en zal in het kader van de uitbouw van de vrachtdiensten op Nederland 27 vluchten per week gaan uitvoeren op Schiphol. De overige zeven vluchten worden afgehandeld door Maastricht Aachen Airport.

Met de extra capaciteit, Qatar spreekt van vijfduizend ton per week, wil de maatschappij ‘in deze moeilijke tijden de wereldwijde handel ondersteunen en de levering van essentiële goederen en levensbelangrijke hulp mondiaal overeind houden’.

Topman Guillaume Halleux van Qatar Airways Cargo spreekt verder zijn waardering uit voor het snel handelen van de Nederlandse luchthavenautoriteiten, de slotcoördinatie op Schiphol en de regering, ’die de verhoging van de frequentie van onze vrachtvluchten mogelijk hebben gemaakt’.

Ziekteverzuim

Eerder hadden afhandelaars op Schiphol en Maastricht Airport al gemeld dat Qatar Airways Cargo tijdelijk vrachtvluchten had overgeheveld naar de Nederlandse vliegvelden. De reden daarvoor waren de afhandelingsproblemen op de luchthavens van Luxemburg en Luik.

Het ziekteverzuim zou op die luchthavens zo hoog liggen bij de afhandeling, dat het laden en lossen van de vliegtuigen ernstig werd vertraagd. Op Luxemburg Airport zou de enige vrachtafhandelaar verder prioriteit hebben gegeven aan de afhandeling van de vluchten van de nationale carrier Cargolux.

China

Qatar Airways meldt tevens dat het vanaf deze week passagiersvliegtuigen inzet om alleen vracht te vervoeren tussen de thuisbasis Doha en China. Het gaat daarbij om zes Chinese bestemmingen: Peking, Shanghai, Hangzhou, Chengdu, Guangzhou en Chongqing.

‘De extra vrachtcapaciteit van zeshonderd ton wordt toegevoegd in het kader van de toegenomen vraag naar vervoer van primaire goederen in en uit de Chinese regio’, stelt de luchtvaartmaatschappij. De gecombineerde wekelijkse uitvoercapaciteit voor China wordt daardoor bijna verdubbeld naar dertienhonderd ton, aldus de maatschappij.