Gecorrigeerd voor seizoenseffecten, onder meer vanwege de timing van Chinees nieuwjaar en de schrikkeldag op 29 februari, was de afname aanzienlijk groter, stellen de economen van IATA. De daling ligt dan op 9,1%.

Historisch laag niveau

De brancheorganisatie merkt verder op dat in februari de productie in China, een van ’s werelds grootste markten voor luchtvracht, sterk daalde als gevolg van fabriekssluitingen en reisbeperkingen door de uitbraak van het coronavirus.

De wereldwijde exportorders daalden daarbij tot een historisch laag niveau. Verder slonk ook de inzet drastisch van passagiersvliegtuigen, die doorgaans ook gebruikt worden voor vrachtvervoer. In Azië daalde de capaciteit met 17%.

Cruciaal

IATA-topman Alexandre de Juniac benadrukte nogmaals het belang van luchtvracht in de coronacrisis voor de distributie van medicijnen en noodzakelijke apparatuur in de wereld. Volgens hem is het van cruciaal belang dat overheden blokkades opheffen, nu de sector er alles aan doet om de mondiale luchtvrachtlogistiek te laten functioneren.