De taks bestaat uit een heffing van 7 euro per vertrekkende passagier en een toeslag op het totale startgewicht van vrachtvliegtuigen. Voor deze laatste, de zogeheten vrachttaks, is wel een voorbehoud gemaakt.

Zo zal het ministerie van Financiën voor Prinsjesdag een aanvullend onderzoek verrichten naar de mogelijke negatieve effecten van de vrachttaks op de concurrentiepositie van Maastricht Aachen Airport en Schiphol. De uitkomst daarvan kan er toe leiden dat het ministerie in de tweede helft van dit jaar geheel of deels afziet van de vrachttaks, die rond de 12 miljoen euro moet opleveren.

Uitstel

Staatsecretaris Hans Vijlbrief (Belastingdienst) schrijft intussen in een brief aan de Tweede Kamer dat het nog niet duidelijk is wanneer de maatregel, (geplande opbrengst 200 miljoen euro) zal worden ingevoerd.

Oorspronkelijk zou de vliegtaks vanaf 2021 van kracht worden, maar met het oog op de zware gevolgen die het coronavirus heeft op de luchtvaartsector, kan de maatregel worden opgeschort, laat de staatssecretaris aan de Kamer weten.

Kritiek

De vliegtaks is onderdeel van het regeerakkoord van het huidige kabinet. Het doel daarvan is om de milieuvervuiling in de luchtvaart te belasten. Het ministerie kreeg de laatste tijd veel kritiek vanuit de Kamer op de specifieke plannen voor de vrachttaks. Zo bleken de gevolgen voor de twee vrachtluchthavens van Nederland niet goed te zijn onderzocht. Verder wijst de vrachtbranche op een groot aantal weeffouten in de regeling.

Zo wordt vracht op passagiersvluchten, goed voor 50% van het aanbod, niet belast, waardoor er een concurrentienadeel ontstaat voor vrachtvluchten. Verder blijkt in de uitvoering dat de minst vervuilende vrachtvliegtuigen, het meeste moeten betalen.