Daaronder bevonden zich bijna twintig zogeheten combi’s, die ook wel mini-freighers werden genoemd vanwege de grote vrachtcapaciteit (veertig ton) in het achterste deel van de romp.

Vrachtuitvoering

Bij de vrachtdivisie wordt voorlopig nog door dochterbedrijf Martinair doorgevlogen met vier B747-400 in een vrachtuitvoering, maar experts verwachten dat ook dat hoofdstuk vrij snel zal worden afgesloten. Het aanhouden van een aparte groep piloten voor de B747 en het onderhoud worden steeds grotere kostenpost voor de luchtvaartmaatschappij.

Door de coronacrisis is het afscheid van de laatste B747-400 in passagiersuitvoering een jaar naar voren gehaald. De vluchten van het toestel worden overgenomen door de B777 en B787 Dreamliner zodra de luchtvaart zich heeft hersteld van de coronacrisis.

KLM had nog zes passagiersvarianten in dienst van de B747-400F’s, waaronder drie combi’s. Daarvan is de City of Lima (PH-BFL) met ruim 28 dienstjaren de oudste. In 2002 werd de laatste B747-400 geleverd, de City of Johannesburg (PH-BFY).

Oproep

Binnen de luchtvrachtgemeenschap werd recent nog een oproep gedaan om de B747-400 Combi te behouden voor de sector. Het vliegtuig zou volgens oud-directielid Stan Wraight van KLM Cargo uitermate geschikt zijn om in deze tijden, waarin een grote vraag is naar vrachtcapaciteit, in te zetten. Hij wees er onder meer op dat KLM gedurende de sars-crisis van 2002/2003 met de combi’s winstgevend op China kon vliegen met ongeveer 65 ton vracht aan boord.